Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
Hej!
En idiot på ica-parkeringen backade in på sidan (passagerardörren) på min endast 10månader gamla V60 D3. Lacken är skadad (vita djupa repor) och plåten inbucklad. Naturligtvis är han vållande och erkänner det. Min bil är svart metallic.
Tar gärna emot tips & råd för er kunniga mina vänner.
Det som snurrar i huvudet är:
- Få verkstaden byta till en helt ny fabriksdörr istället för omlackering? Kan man kan generellt sett utgå från att en omlackad bil har sämre kvalitet på lacken än en fabrikslackad bil? Fast då pratar jag inte om ytstrukturen. Sämre åldringsbeståndighet?, sämre vidhäftning?, mer repbenägen?, tidigare rostangrepp?

- En omlackad bil kan dra till sig en köpares misstänksamhet om åtgärdade krockskador, rost etc? Tas inte rutor, lister, emblem mm bort är det en barnlek för den uppmärksamme att upptäcka att en bil är omlackad. Och även om man gör det kan man ofta hitta färgdamm i springor etc som indikerar en omlackering.

- Omlackering är en direkt värdeminskning oavsett skada?

- Gäller volvos 12-års rostskyddsgaranti vid omlackering?

Alla tips tas emot med öppen hand!
/Johannes
av KarlE
Jag har råkat ut för skador i Latinamerika och de fixade till det otroligt bra. Man måste ha väldigt skarpa ögon för att se skillnad. Lackerare i Sverige är förmodligen långt kunnigare och har bättre utrustning, så din bil komma att bli som ny.
Nej, jag har inte märkt någon negativt på de nylackerade ytorna. Fast min är fortfarande ganska ny, en 2011.
Anlitar du Volvo kan du vara säker på att de gör ett bra arbete hantverksmässigt.
Användarvisningsbild
av bem
En tant ramma min V70 för ca 7-8 år sen och dörrana lackerades om på ena sidan (hos en Vlovoverkstad och deras lackverkstad). De ser ut som nya fortfarande och inga tendenser till lacksläpp eller nåt annat skumt. Jag kan då inte se att de är omlackerade fastän jag vet att de är det. Men jag antar att skulle lackfirman fuska med underarbetet kanske det skulle märkas efter x antal år. Men om en Volvo skadeverkstad gör jobbet borde det bli bra utfört kan man tycka.

/Bo
av xerys2013
Du behöver inte oroa dig. Fått både kofångare fram o back omlackade på min förra c30 och motorhuven omlackad på min v60. Syns inte den minsta skillnad och det kommer inte påverka värdet på bilen.

Funderade själv på om det gick att påverka dem att byta ut mot nya delar men det går tyvärr inte, om du inte känner skadeteknikern... Det blir som en ny dörr.
Skadan på nuvarande bilen var en buckla mitt på motorhuven, precis som nån droppat en stenkula på den från mån meters höjd. Vet idag fortf inte va som hänt.

De knackade ut den och lackade om huven. Blev som ny.

Det negativa är ju att jag varje morgon väntar mig att bucklan dragut tillbaka och den sköna "nybilskänslan" fått sig en törn. Samma på min förra bil, en omlackering tar bort den sköna känslan.

MEN... Du behöver inte oroa dig så länge en volvoverkstad gör jobbet. Skulle vilja påstå att det är konstnärer, de som jobbar med den uppgiften. Och blir det inte 100 procentigt bra så får de göra om det. Inte svårare än så :)

Lycka till och även fast det känns som världen gått under, så kommer det bli great!! :)
Användarvisningsbild
av Vojje
en omlackering kan aldrig bli som en fabrikslackerad karossdel, tyvärr.
Även en ny del levereras, så vitt jag vet, grundlackad och topplackas av ngn lokal förmåga.
Lacken blir inte lika hård och tät som på volvofabriken och rosten lär komma tidigare på denna del.
Anledningen till detta är främst att "atmosfären" inte är lika kliniskt ren.
av swemax
En kompetent billackare målar bättre än robotarna på Torslanda

Därför kan det ibland bli så att den omlackade ytan ser bättre ut än resten av bilen

Men en ordentlig polering av resten av bilen mjukar upp skillnaden
av llesrof
En dörr är nog rätt enkel att buckla ut. För en massa år sedan bucklades höger bakre hjulhus till på den Volvo 440 jag hade då. Det började rosta efter några år. Å andra sidan bucklade farsan till en dörr på sin dåvarande V70 -03. Den blev rostskyddad på ställen där rostskyddet normalt sett inte kom åt. Jag hade inte oroat mig i din situation.
Användarvisningsbild
av Guru
Så länge du inte bryr dig om ytstrukturen så är det färgmatchningen man bör vara noga med. Ser dagligen bilar där nyanskillnaden mellan det nylackade och resten av bilen är katastrof. Fattar inte hur man kan acceptera ett sådant lackjobb.
Enda sättet att få en fabrikslackad dörr till din bil är att skaffa en begagnad. Men din bil är så pass ny att de måste använda nya delar? Fast om den begagnade dörren inte är lackad vid samma tillfälle som din bil (samma färgbatch) så kan det ändå skilja något och då är det samma situation som en nylackad.
av Johannes1975
Stort tack för all hjälp!
Beträffande bildörren är jag och verkstaden (bilia) överens om att beställa och byta hela dörren till en helt ny fabriksdörr (färdig lackerad från fabrik).
Dock är jag skeptiskt till följande:

- Nyansskillnader förekommer eftersom den nya dörren och övriga bilen är lackerade på olika tider (även om min nya bil endast är 10månader gammal)
- Bilen ska vara klar att avhämtas på torsdag, vilket är bra att det går fort. Men tar det verkligen så snabbt (2 dagar) att beställa från volvo, få hem den och sedan montera den nya bildörren? För en ny bildörr är väl inget bilia håller som lagervara? Kanske finnas det datummärkning på nya reservdelar, någon som vet var man ska titta?
- Kan en utomstående vid en e.v försäljning på något sätt veta att bildörren är utbyt? I så fall hur?
Användarvisningsbild
av Guru
Johannes1975 skrev:Stort tack för all hjälp!
Beträffande bildörren är jag och verkstaden (bilia) överens om att beställa och byta hela dörren till en helt ny fabriksdörr (färdig lackerad från fabrik).
Dock är jag skeptiskt till följande:

- Nyansskillnader förekommer eftersom den nya dörren och övriga bilen är lackerade på olika tider (även om min nya bil endast är 10månader gammal)
- Bilen ska vara klar att avhämtas på torsdag, vilket är bra att det går fort. Men tar det verkligen så snabbt (2 dagar) att beställa från volvo, få hem den och sedan montera den nya bildörren? För en ny bildörr är väl inget bilia håller som lagervara? Kanske finnas det datummärkning på nya reservdelar, någon som vet var man ska titta?
- Kan en utomstående vid en e.v försäljning på något sätt veta att bildörren är utbyt? I så fall hur?
Lackad från fabrik som reservdel, det var något nytt. Jobbade i måleriet i Torslanda för länge sedan och lackades enbart singeldetaljer ifall de behövdes inom fabriken. Finns ingen extra process för att lacka reservdelar. Så frågan är vad Bilia menar med "fabriksdörr"? Vad jag vet så kan man inte beställa lackade dörrar i VIDA. Kan det inte vara så att det är en begagnad dörr som avses? Den är ju fabrikslackad.
Beställa reservdelar går fort, får dom som regel dagen efter. Finns märkning på dörren men det är när dörren är tillverkad i Olofström, säger inget om när den är lackad.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]