Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag kan lova dig att inget av det du rör vid bussningsbyte är ngt som en hjulinställare petar på.
Däremot kan det vara lite vanskeligt med styrleden. Men det borde i vart fall gå att få den lika som före bytet.
Om det är bra är ju en annan sak.
Det är naturligtvis aldrig fel med en hjulinställning oavsett.
När jag bytte länkarmar på min 855:a så trodde jag att inget ändrades vid bytet, men eftersom att den slet ner däcken helt på bara några dagar så var det ju något som ändrades rätt så mycket. Så en hjulinställning kommer jag oavsett att göra, har inte gjort någon sen bilen köptes i början av sommaren och jag vet inte när en gjordes sist heller. Byter nog oavsett båda sidornas styrleder.
En styrled är inte vad jag skulle kalla för förbrukningsmaterial. Den håller "för evigt" så länge gummitätningen och infettningen är kvar. Det är som att byta alla hjullager bara för att ett pajat.

Jag har bara bytt den styrled som gått sönder. Oftast har jag inte ens brytt mig om framvagnsinställning, utan bara kontrollerat att styrleden såg likadan ut, och sedan skruvat på den lika många varv som den gamla satt.

Men en framvagnsinställning är nog ändå att rekommendera. :wink:
fremar skrev:Ok, de länkarmarna från mekanika.se verkade ju bra. Hur är det med styrlederna därifrån Volvo här verkade ta 846kr/st för yttre styrleder plus 420kr i arbete för byte av båda plus att hjulinställning inte gick i de där 912kr för byte av en yttre styrled som blev 1056kr här. Att byta främre bussningarna i länkarmarna skulle kosta ca 3250kr så de är ju inte ens på kartan att fundera över det.

Så de inre styrlederna brukar bli dåliga på V70N? Har faktiskt aldrig varit med om att jag har behövt byta de inre på någon bil jag haft. Om jag byter till länkarmar och styrleder från mekanika.se så är det väl lika bra att byta spindellederna samtidigt också antar jag, är dessa bra hos dem också?
Dom kan bli dåliga om man kör med dåliga yttre ett tag. Glappar dom yttre blir det ju stötar som förs över till den inre leden. Du kan ju kolla dom inte, du måste ju inte byta dom bara för att, men på min bil var dom inre dåliga när de yttre glappade.
Fördelen med att bara byta ena styrleden är att man lätt kan kontrolera hjulinställningen själv. Efter bytet justerar man bara till man får ratten i samma läge som innan och allt står då rätt (om det stog rätt innan vill säga). Byter man bägge samtidigt funkar inte det knepet.
Så då är höger yttre styrled bytt, tog nog inte mer än 15 minuter att byta den totalt inkl att lyfta bilen och skruva av hjulet. Om ratten var rak innan bytet och fortfarande är det efter att jag skruvat dit den nya styrleden så bör alltså inte några hjulvinklar kunna vara helt tokiga då om de inte var det innan bytet alltså?
Funderar på att ta och byta de där länkarmarna nu i vår/sommar. Några tips på länkarmar som är bra till V70N? Till min Passat har jag kört med Meyele HD framvagnsdelar som skall vara förstärkta och hålla bättre. Fanns länkarmar till V70N från dem också för ca 2400 kr paret med frakt från Tyskland. http://www.ebay.de/itm/MEYLE-Querlenker ... 9#shpCntId

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]