Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#794955
SvenB skrev:
MartinS skrev: Eller på de bilar som har drl men saknar automatik, inte helt ovanligt tyvärr.
Är du säker på att det är tillåtet? Skulle förvåna mig. Vilka skulle det vara i sådana fall, när till och med Skoda har det enligt ovan.
Jag har två i bekantskapkresten som har DRL men utan automatik. En Skoda Felicia och en VW Transporter, båda årsmodell 11. Båda hade behövt beställa "ljuspaketet" vid beställning för att få automatik, men det glömde säljaren berätta. De är lika sura båda två för att de måste hålla på och fippla med halvlljuset när det blir mörkt ute, det var ju 30 år sedan sist, typ. Den ena visste inte ens om det utan tyckte det var lite kasst halvljus det första året innan jag påtalade att det kan va bra att slå på lyset när det är mörkt ute...

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
#794956
Sharkbait skrev:
Varför finns inte dessa lägen?

Parkering = DRL + positionsljus fram och bak.

Hel/halv = Halvljus/helljus + positionsljus fram och bak (eventuellt + DRL).

Automatik = Vid dagtid så är parkering på och vid mörker osv övergår det till Hel/halv. Denna automatik skall hoppas över till det "bättre" tidigt, förtidigt.
Jag förstår inte hur ditt läge "Automatik" skulle främja trafiksäkerheten? Skulle det främja trafiksäkerheten att vi skulle köra på parkeringsljus dagtid. Vad är det för varseleffekt på det?

Vad är det för fel på det som nu finns i DRL lagen

Läge Automatik = DRL, Dagtid vid fullt ljus endast DRL och inga bakljus. Vid skymning, mörker, dimma, snöfall och regn, skiftar det till Halvljus, positionsljus och bakljus, med eller utan automatik (trots namnet på läget).
LägeHel/ Halv= precis som nu.
Lä'ge parkering = Precis som nu.

MartinS Vad händer med dina bekantas bilar om de struntar i det de inte vill ha, DRL, och ställer ljusvredet i läge Hel/Halv, har de automatisk avstängning då när de stänger av motorn. I så fall är ju problemet med att "fippla" med ljusvredet löst.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av Sharkbait
#794957
SvenB skrev:Den enda kritik jag sett på DRL-automatiken, är att den slår om för tidigt. Ingen har sagt att den slår om för sent. Så de ointresserade som bara liksom förut litade på att halvljusautomatiken skötte belysningen, är inte de som vi möter i halvmörker utan bakljus, utan de är de som aktivt stängt av automatiken tror jag.
Problemet är inte att DRL-automatiken slår om för tidigt. Det är bra att den slår om förtidigt än försent!!

SvenB skrev:
MartinS skrev: Eller på de bilar som har drl men saknar automatik, inte helt ovanligt tyvärr.
Är du säker på att det är tillåtet? Skulle förvåna mig. Vilka skulle det vara i sådana fall, när till och med Skoda har det enligt ovan.

Det är tillåtet eftersom det åker runt drösvis med bilar/olika märken UTAN automatik. Jag har länkat till en annan tråd där du även kan läsa om. Sedan kan du väl göra dig uppmärksam om detta problem och börja räkna alla bilar som inte har automatik. Det är väldigt enkelt att räkna dem. De syns inte bakifrån när det är mörkt ute, regnrök, snörök, mörka vägpartier osv . ..
Användarvisningsbild
av MartinS
#794958
SvenB skrev: Vad är det för fel på det som nu finns i DRL lagen

Läge Automatik = DRL, Dagtid vid fullt ljus endast DLR och inga bakljus. Vid skymning, mörker, dimma, snöfall och regn, skiftar det till Halvljus, positionsljus och bakljus.
Felet är ju att de endast tänder halvljus när det är för mörkt eller är nederbörd. När det är ljust ute med dålig sikt tänds inte bakljusen. T.ex. snörök, ljus dimma, blöta reflekterande vägbanor eller vid starkt motljus.
SvenB skrev: MartinS Vad händer med dina bekantas bilar om de struntar i det de inte vill ha, DRL, och ställer ljusvredet i läge Hel/Halv, har de automatisk avstängning då när de stänger av motorn. I så fall är ju problemet med att "fibbla" med ljusvredet löst.
Om de stänger av bilen utan att vrida av halvljuset piper det tills de vrider av halvljuset, en påminnelse om att man inte skall glömma ljuset på. Fiffigt, NOT....

Min gamle fars Skoda Yeti med DRL automatik kan man däremot lämna i halvljusläge utan att den piper, mycket bra! Han kör för övrigt alltid med reglaget i det läget för att slippa glömma vrida över till halvljus när automatiken inte räcker till.

/Martin
av Sharkbait
#794960
SvenB skrev: Jag förstår inte hur ditt läge "Automatik" skulle främja trafiksäkerheten? Skulle det främja trafiksäkerheten att vi skulle köra på parkeringsljus dagtid. Vad är det för varseleffekt på det?
Det skulle främja trafiksäkerheten med att ALLA bilar har bakljusen PÅ!

Vad är det för fel på det som nu finns i DRL lagen
Att bilar inte har ljus på bak! Oavsett tid på dygnet eller väder.

Läge Automatik = DRL, Dagtid vid fullt ljus endast DLR och inga bakljus.
Man skall ha ljus på bak på dagtid med. ÖKAR trafiksäkerheten.

Vid skymning, mörker, dimma, snöfall och regn, skiftar det till Halvljus, positionsljus och bakljus, med eller utan automatik (trots namnet på läget).
Vilket bilmärke talar du om nu? Din V50? Då kanske du skall komma ned till jorden och inse att det finns ANDRA biltillverkare som inte har automatik som standard på sina bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
#794965
Jag skall läsa din långa tråd du länkade till senare. Jag har inte sagt att jag nödvändigtvis inte vill ha bakljusen tända i solsken, men att jag tycker det är onödigt. Jag har nu fått reda på att det inte är krav på automatik i DRL lagen, men att lagen föreskriver att all belysning förutom DRL lamporna skall vara släckta vid dager. Jag blir också skrämd av att vi har bilförare som skiter i att ta sitt ansvar som förare att se till att "nödig belysning" är tänd då det inte råder dager. Vad skiter de i mer? Att ha glasögon trots att de behöver det? Vi måste lita på att folk gör som de ska.

Och sedan måste du väl hålla med om att köra på parkeringljus minskar varseleffekten, mot halvljus eller DRL. Och jag är på jorden, jag HADE fel när jag trodde det var krav på automatik. Har man inte automatik får man göra det manuellt, liksom många andra saker när man kör bil.
av Sharkbait
#794971
SvenB skrev:Jag skall läsa din långa tråd du länkade till senare. Jag har inte sagt att jag nödvändigtvis inte vill ha bakljusen tända i solsken, men att jag tycker det är onödigt. Jag har nu fått reda på att det inte är krav på automatik i DRL lagen, men att lagen föreskriver att all belysning förutom DRL lamporna skall vara släckta vid dager. Jag blir också skrämd av att vi har bilförare som skiter i att ta sitt ansvar som förare att se till att "nödig belysning" är tänd då det inte råder dager. Vad skiter de i mer? Att ha glasögon trots att de behöver det? Vi måste lita på att folk gör som de ska.
Förare gör fel?

Ja, visst gör många förare fel men på vägen dit så är det många andra som också göra fel. Biltillverkare som inte har automatiken standard. Säljare som inte informerar sina kunder att man bör köpa till automatik till sin sprillans nya bil. Försäljare som inte lär kunden hur belysningen fungerar, särskilt när bilen man har sålt inte har automatik.

Och sedan måste du väl hålla med om att köra på parkeringljus minskar varseleffekten, mot halvljus eller DRL.
Jag skrev "Parkering = DRL + positionsljus fram och bak."

Kan man enbart köra på DRL, som sitter fram, så borde min idè vara mycket bättre att ha DRL, som sitter fram, positionsljus fram och positionsljus bak på. Då har man 2 st ljus på fram och 1 ljus på bak emot DRL där 1 st ljus på fram och 0 st ljus på bak.

Och jag är på jorden, jag HADE fel när jag trodde det var krav på automatik.
Det är lugnt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#795038
Nu har jag läst din lååååånga tråd. Det stod i ett inlägg att Volvo på nya V 70 MY14 gått ifrån släckta baklysen, kan någon av er bekräfta det. Jag trodde inte det var tillåtet enligt EU direktivet.
av AnkaN7893
#795088
SvenB skrev:Nu har jag läst din lååååånga tråd. Det stod i ett inlägg att Volvo på nya V 70 MY14 gått ifrån släckta baklysen, kan någon av er bekräfta det. Jag trodde inte det var tillåtet enligt EU direktivet.

Borde vara lagligt, audi har så och har nog alltid haft det dock ej vw.
Användarvisningsbild
av Perc
#795149
På min bil lyser bakljusen ihop med DRL. Det har den gjort från fabrik. Dom gick dock från det på nya Octaviamodellen som kom nyligen. Vet inte varför.

Skulle gissa att det är en sån sak som Skodahandlaren hävdar att inte går att ändra, medan en händig nörd med laptop och rätt mjukvara (VCDS) kan fixa det och mycket annat i en handvändning. Säkert går det på Volvo också. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]