Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mercury-50
Har en Volvo S 60 -01 Den har gått 21.000mil. Körde som vanligt när gasen inte svarade svängde in till vägkanten o försökte gasa...istället började den rusa upp o ner utan gas. Slog av motorn lät den svalna ca: 10 min sedan startade den o svaarade som vanligt på gasen. Har hört att det kan vara gasspjället även hört att det kan vara gaspedalen ochså. Vad kostar ett gasspjäll o måste den kodas om?? Hört att det går bra om inte gasspjället har legat på hyllan för länge när det gäller begagnade. Är det en batteri back up på dom ? Alla tips är välkomna
av Arnold
Bilen gick in i limp home läge. Då står spjället still och det är spridarna som sköter inspritningen, det är därför det blir en pulserande gång. Ett nytt gasspjäll går på c:a 5 500:-. Du har troligen ett spjällhus med vit etikett. Etiketten sitter på spjällhusets undersida. Om du ska köpa ett begangnat så ska du ha ett med gul etikett, de har bättre kvalitet. Du kan också köpa ett renoverat spjällhus från Atech2 i Svedala. Om du köper ett nytt så måste du ladda in ny programvara som kostar högst 1000:-. Om du köpet ett begangnat eller från Atech så vet man inte på förhand vilken programvara som finns i spjället. Och du kan alltså bli tvungen att ladda in programvara. Men de kan renovera ditt eget spjäll om du kan vara utan bilen ett tag. Du kan börja med att rengöra gasspjället. Ta bort det och rengör på båda sidor om själva spjället, detta räcker ibland. Byt även packningen.
Användarvisningsbild
av mercury-50
Vill Bara säga ett stort TACK till er som svarat. Skall genast kolla upp detta med era länkar o tips. Kollade nu sist i gasspjället o märkte på ovansidan av spjället"insida bakom" var det svart klet. har bara gjort rent nedre delen o funkat. Tack alla!!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vojje skrev:här kan du också kola

Kola, fanta... :D
Användarvisningsbild
av mercury-50
Jag undrar om någon har lämnat in till från Atech2 i Svedala ? Om det verkligen blir bra.? Jag tog bort spjället o rengjorde båda sidor bytte packning mm. Tyvärr så krånglar bilen ändå. Därför funderar jag på om ett nytt eller renovera mitt eget. Just därför undrar jag om någon lämnat in till Atech2 i Svedala ? med gott resultat. Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Vojje
ännu lämpligare vore att efterlysa missnöjda Atech-kunder. De finns. Tro mig :-)-)
av SubMarine
Jag lämnade in mitt defekta spjällhus till Atech2 som renoverade det och jag har sedan dess kört 1400 mil utan problem. Den största anledningen till att jag lät dem renovera mitt ursprungliga spjällhus var för att slippa problem med olika mjukvaror. Men jag har även läst om ett flertal som fått utbytesspjäll därifrån som fungerat bra.

Det är ju dock bra om man felsöker innan man byter ut eller renoverar sitt spjäll så att man är säker på att det faktiskt är spjället som är problemet.
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]