Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
jagälskarpv skrev:VOC menar vad i det här sammanhanget, inte volvo on call i alla fall? Vad menar du för knapp för extra värme till framrutan, "full defroster"-knappen? Lite brydd för det där med mörkerkörningen...vågar man beställa eller inte..

Provkör en bil med det och utvärdera.
Användarvisningsbild
av Guru
jagälskarpv skrev:VOC menar vad i det här sammanhanget, inte volvo on call i alla fall? Vad menar du för knapp för extra värme till framrutan, "full defroster"-knappen? Lite brydd för det där med mörkerkörningen...vågar man beställa eller inte..
Han menar nog att med VOC så kan han se till att bilen är varm innan körning och slipper skrapa rutan.
Som så många gånger för... Gå till närmaste ÅF eller ännu hellre till den ÅF du kommer handla ny bil av, förklara din oro för värmeruta/mörkerkörning och provkör. Vill ÅF inte hjälpa till med det, byt ÅF!
av Nibbe
Guru skrev:
Han menar nog att med VOC så kan han se till att bilen är varm innan körning och slipper skrapa rutan.
Precis så menar jag :)

Knappen (defroster) man startar fullt blås på framrutan med, 1 tryck = bara värmeslingorna, 2 trycka = värmeslingor och fullt blås och 3 trycka = stänger av allt igen.

Har man inte tillgång till garage/bränslevärmare/tak eller liknande för att få bort snö/is på framrutan så tror jag att slingorna är värda sina pengar flera gånger om!
av Sharkbait
snoddasD5 skrev:Ford har haft det nu i runt 20år och funkar kanon.

:-)-) :-)-) :-)-)

Detta är märkligt och sjukt dåligt av Volvo. Det är inte så att vi har ett klimat med sommar & sol 365 dagar om året. Att Volvo introducerar värme i framrutan 2013 när andra märken har haft det i många år !!

Bättre sent än aldrig ??:-/
av hamre
Är även bra när det är snöstorm.

Hade en ford förut och när jag körde en vinterdag så kom det en snöstorm och slog till med full effekt. Blev genast snö och imma på framrutan eftersom fläkten inte hann med. Slog man på elvärmen så var det borta på nolltid.
Användarvisningsbild
av MartinS
hamre skrev:Är även bra när det är snöstorm.

Hade en ford förut och när jag körde en vinterdag så kom det en snöstorm och slog till med full effekt. Blev genast snö och imma på framrutan eftersom fläkten inte hann med. Slog man på elvärmen så var det borta på nolltid.
Så är det absolut, det är absolut inte bara "innan man kör iväg" som man har nytta av det, på vintern kan man ofta ha nytta av det. Även med varm bil kan det bildas is och "imma" på utsidan av rutan, då är det elruta som gäller. Jag tycker det är fantastiskt!

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Körde en Ford Sierra med elvärmd framruta en gång (en kollega hade en sån som tjänstebil). Mot lågt stående nedgående sol tror jag att jag fick en föraning om hur det skulle kännas att få grå starr...
Användarvisningsbild
av MartinS
Du är bara avundsjuk Anders ;-)

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vo[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]