Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pjaar
krickaa skrev:Hej!

Nu är det en ny fråga :D
Jag tänkte då koppla om volvos kabelmatta så ja får 2 relän samt 3 kablar till extraljusen. Dock ser jag att både 30 och 86 är ihopkopplade i relät i volvos sats. Dvs + matningen och signalkabeln. Dom är i sin tur ihoplödda längre ner i kabelmattan, och går därefter till säkrings dosan.
Min fråga är då:
Kan jag dra en ny kabel till matningen och använda den från säkringsdosan till signal?
Har du alltså Volvos kabelmatta installerad i bilen? Jag lät som sagt verkstaden dra alla kablar och installera mjukvaran. Tog bara den ena kabeln från Volvos kablage som egentligen ska gå till extraljuset och styr xenonens relä. Smidigt och då kan jag välja med knappen i kupén.
av krickaa
pjaar skrev:
krickaa skrev:Hej!

Nu är det en ny fråga :D
Jag tänkte då koppla om volvos kabelmatta så ja får 2 relän samt 3 kablar till extraljusen. Dock ser jag att både 30 och 86 är ihopkopplade i relät i volvos sats. Dvs + matningen och signalkabeln. Dom är i sin tur ihoplödda längre ner i kabelmattan, och går därefter till säkrings dosan.
Min fråga är då:
Kan jag dra en ny kabel till matningen och använda den från säkringsdosan till signal?
Har du alltså Volvos kabelmatta installerad i bilen? Jag lät som sagt verkstaden dra alla kablar och installera mjukvaran. Tog bara den ena kabeln från Volvos kablage som egentligen ska gå till extraljuset och styr xenonens relä. Smidigt och då kan jag välja med knappen i kupén.
Jepp jag har volvo original kabelmatta. Skall montera mina 3 nbb xenon och märkte då att nummer 30 och 86 är ihop kopplade i volvos kabelsats.
Tänkte då om man kan dra en ny kabel till nr 30 på relät från batteriet? och använda den röda kabeln från säkringsboxen endast till nr 86 till relät?

Dessa röda kablar går till nr 30 samt 86 sen är dom ihop lödda och blir då en kabel som går till säkringsboxen.
Tänkte klippa bort alla kablar och koppla såhär: 87-Extraljus 30-Batteri med hängsäkring 86-Signal 85-Knappen
Varför jag ska klippa alla kablar är för att jag vill använda 2 relän.

Undrar då om jag kan dra den från säkringsboxen endast till nr 86 på relät och dra en ny till endast batteriet, OM det nu går?
Är det endast signal eller både signal och matning i säkringsdosan var kabeln skall till? Position 28 i säkringsdosan.

Här ser man vad jag menar :)
Detta är då dom kablar som går in original i relät till nr 30 och 86
Bild

Här är då det stiftet som ska matas in i nr 28 i säkringsdosan
Bild
av krickaa
Hur får man upp plattan var säkringarna sitter? Försökt på alla möjliga sätt och vis men får inte upp den så man kan trycka i sticken till plats nr 28.. :( Snabba svar tack! :)
av pjaar
krickaa skrev:Hur får man upp plattan var säkringarna sitter? Försökt på alla möjliga sätt och vis men får inte upp den så man kan trycka i sticken till plats nr 28.. :( Snabba svar tack! :)
Installerar du allt själv för extraljusen eller var det något fördraget?
av krickaa
pjaar skrev:
krickaa skrev:Hur får man upp plattan var säkringarna sitter? Försökt på alla möjliga sätt och vis men får inte upp den så man kan trycka i sticken till plats nr 28.. :( Snabba svar tack! :)
Installerar du allt själv för extraljusen eller var det något fördraget?
Installerar allt själv med volvo original kablage. Kört fast där man ska trycka in den röda kabeln i säkringsboxen. Har som ingen aning om hur man ska lyckas få upp boxen så man kommer åt underifrån så man kan trycka i stiftet i plats 28.
av RSport
Tips!, Ni som ska montera Xenonkonventerade extraljus (Själva) och vill ha Volvos extraljusknapp monterad.
Inhandla Volvos orginalknapp separat.
Köp en "Pirat" Xenonkabelmatta, för 2, alt.3 extraljus (kostar under 200:-), då är anslutningarna anpassade till Xenonbarlasterna.
Anslut styrströmmen till CEMen, efter att ha monterat fast kontaktanslutning Volvo Org. No. 30 656 693 (kostar ca. 10:-) på kabelmattans styrströmskabel.
Ca. 500:- har ni då lagt ur för elkablaget och strömbrytare.
Visserligen så behövs ju även köpas till ett Extraljusfäste och stabiliseringsstag, finns ju fästen och stag för ca. 250:-
Så allt som allt går det på ca. 750:-, jämför vad Volvos tar för sin orginalsats, kan skilja från olika ÅF, men aldrig under 1200:- gissar jag.
Givetvis så måste man ändå in till en Verkstad med VIDA-dator, för att ladda in mjukvaran för extraljus.
av pjaar
RSport skrev:Tips!, Ni som ska montera Xenonkonventerade extraljus (Själva) och vill ha Volvos extraljusknapp monterad.
Köp en "Pirat" Xenonkabelmatta, för 2, alt.3 extraljus (kostar under 200:-), då är anslutningarna anpassade till Xenonbarlasterna.
Anslut styrströmmen till CEMen, efter att ha monterat fast kontaktanslutning Volvo Org. No. 30 656 693 (kostar ca. 10:-) på kabelmattans styrströmskabel.
Visserligen så behövs ju även köpas till ett Extraljusfäste och stabiliseringsstag, finns ju fästen och stag för ca. 250:-
Så allt som allt går det på ca. 750:-, jämför vad Volvos tar för sin orginalsats, kan skilja från olika ÅF, men aldrig under 1200:- gissar jag.
Givetvis så måste man ändå in till en Verkstad med VIDA-dator, för att ladda in mjukvaran för extraljus.
Ja, det är ju bara att dra kablar från styrströmmen till xenonens relä om du nu ska dra kablarna själv, annars blir det relä på relä vilket inte behövs. Var ungefär så jag gjorde fast lät verkstaden dra kablarna vid en service och uppdatera mjukvaran. Använder ett kablage för tre xenon, plus på plinten i säkringsboxen, det är en separat säkring på kablaget på 30A.

Dock kör jag med Volvos originalbult i balken sedan köpte jag ett rostfritt fäste för tre extraljus, samt rostfria extraljusstag. Använde endast lackade stag till min förra bil men de rostade direkt så fick byta, så jag kan rekommendera rostfritt.
av krickaa
pjaar skrev:
RSport skrev:Tips!, Ni som ska montera Xenonkonventerade extraljus (Själva) och vill ha Volvos extraljusknapp monterad.
Ja, det är ju bara att dra kablar från styrströmmen till xenonens relä om du nu ska dra kablarna själv, annars blir det relä på relä vilket inte behövs. Var ungefär så jag gjorde fast lät verkstaden dra kablarna vid en service och uppdatera mjukvaran. Använder ett kablage för tre xenon, plus på plinten i säkringsboxen, det är en separat säkring på kablaget på 30A.

Dock kör jag med Volvos originalbult i balken sedan köpte jag ett rostfritt fäste för tre extraljus, samt rostfria extraljusstag. Använde endast lackade stag till min förra bil men de rostade direkt så fick byta, så jag kan rekommendera rostfritt.
Kopplar ju som avancerat nu men kört på så i tidigare bilar och funkar ju fint :) Blir ju som du nämner relä på relä, sen är det fint att lämna en komplett kabelmatta i bilen till extraljus den dan man säljer också :)

Fortfarande ingen som kan ge svar på hur man får upp säkringboxen? får ju bara upp den ett par millimeter, alla kablar är färdiga endast den rackaren som ska in under säkringsboxen som är kvar. Får ju den "plattan" att släppa från det svarta huset men endast ett par millimeter, känns som att kablarna är för korta under "plattan" och endast går att lyfta ett par millimeter
av RSport
pjaar skrev:
Ja, det är ju bara att dra kablar från styrströmmen till xenonens relä om du nu ska dra kablarna själv, ......
Men "Piratsatserna" har ju sällan, om inte alls, någon kontaktanslutning på styrströmmen, som passar direktpå CEMens kontaktstift.
Är man ändå in hos någon Volvo ÅF för att köpa Extraljusknappen, så köp även då anslutningen 30 656 693.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]