SvenB skrev:Direkt när "DRL-lagen" kom var det fler forummedlemmar som klankade på Volvo för att de inte med detsamma monterade "riktiga" DRL på nya årsmodellen. De första Volvo som fick riktiga DRL var ju V 50 Classic. Nu är det många forumdeltagare som kririserar Volvo för att DRL:en fungerar som riktiga DRL skall fungera, endast DRL lyser när det är ljust. När det skymmer och automatiken inte är avstängd, skiftar den till halvljus. Nej då vill man att hela batteriet lampor skall lysa tillsammans med DRL-lamporna. Vad är då vitsen? Vill vi ha DRL eller inte?
Det finns inget vits med DRL! Eftersom vi i Sverige hade en ännu bättre lag än det ned köpet till lag som EU har kommit med.
I Sverige har man alltid haft belysning fram och bak. Så att alla ser dig framifrån och bakifrån. Nu när EU kom med den sämre lagen med DRL så behöver bilar bara synas framifrån.
Jag har skrivit om detta problem i denna tråd!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=86461
Jag ser än idag bilar som åker runt med inget ljus bak fast att det är mörkt, regn, regnrök osv... Det lär inte bli bättre nu när det mörka delen av året är på intåg med mörker, regn, svartasfalt, snö, snörök osv..
Varför finns inte dessa lägen?
Parkering = DRL + positionsljus fram och bak.
Hel/halv = Halvljus/helljus + positionsljus fram och bak (eventuellt + DRL).
Automatik = Vid dagtid så är parkering på och vid mörker osv övergår det till Hel/halv. Denna automatik skall hoppas över till det "bättre" tidigt, förtidigt.