Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvoc70cab skrev:Vad kallas den effekten ? Parkerar jag långt ifrån andra bilar så har oftast någon parkerat vid sidan om min bil, fastän det finns 50 lediga platser lediga. Är det flockmentalitet ?
Nej det är stultitia, dumhet på latin. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Konstigt att inte samma oskrivna regler gäller på parkeringar som på bussar.. :)
Där ska det mycket till innan någon sätter sig bredvid någon annan om det finns tomma säten kvar där det inte sitter någon bredvid.
av llesrof
Micce1980 skrev:
volvoc70cab skrev:Vad kallas den effekten ? Parkerar jag långt ifrån andra bilar så har oftast någon parkerat vid sidan om min bil, fastän det finns 50 lediga platser lediga. Är det flockmentalitet ?
Nej det är stultitia, dumhet på latin. :D
Eller så gör man det för att reta autofober ("bilrädda" på latin). Det är faktiskt ett rätt kul sätt att reta folk på utan att egentligen ha gjort dem något :mrgreen: Jag har själv råkat ut för det då och då och drar lite på munnen åt det. I alla fall så länge den andra parkerat vettigt.

Ja, det är fan flockbetéende. Ursäkta att jag svär men det är i 8 fall av 10 som någon står bredvid en när man kommer ut från butiken. Jag parkerar alltid långt bort ifrån alla andra om det går. Dessutom i mitten av två platser :P Vissa tycker man är dum i huvudet när man tar upp två platser. Men detta gör jag bara när det finns 50 andra lediga platser. Men hursom. Parkerar man långt bort ifrån alla andra så är det självklart någon som ställt sig bredvid en när man kommer ut. Så irriterande! Varför gör folk så? :-(O) :wink:
Användarvisningsbild
av xerent
Ja, jag tänker att en person som har köpt en lika fin bil som jag också är snäll och hatar dörruppslag lika mycket som jag. Därför ställer jag mig gärna brevid andra snygga Volvobilar.
av mattish
xerent skrev:Ja, jag tänker att en person som har köpt en lika fin bil som jag också är snäll och hatar dörruppslag lika mycket som jag. Därför ställer jag mig gärna brevid andra snygga Volvobilar.
Volvo är ju den vanligaste familjebilen och en bil som är väldigt vanlig som tjänstepulka. Dvs. en slit- och slängbil som få personer bryr sig om... ;)
Användarvisningsbild
av Toson
Hur djupt sitter det här d-a flockbeteendet egentligen?
Har några ggr varit helt ensam på en stor (>50 platser) parkering utan "individuella" märkningar hur bilen ska stå och ställt mig lite mitt i där det varit lämpligast för mig.
Men tror du på f-n. nästa bil som kommer (med full familj) ställer sig precis bredvid, INTE så att det är gott om plats att öppna dörrar utan nätt och jämt att dom får upp dörrarna. Inga fler eller bara någon enstaka har fyllt på, men man ställer sig med bara någon plats mellan!!!!!??? Så där står man, kommer knappt in i bilen och får manövrera lite trixigt för att komma ut till en parkering som i övrigt ÄR HELT TOM ..............
Om det se'n är fina av samma märke eller lite mer "vanvårdade" bilar, verkar inte spela roll.
Har förresten upplevt samma fenomen i båtlivet, där man har betydligt större valmöjligheter att inte störa varandra, men SKA nödvändigtvis "ligga med fendrarna ute".
Det verkar vara farligt att vara ensam ...........
//Toson
Ja Toson, det är märkligt, troligen är bilarna utrustade med någon form av parkeringsplatsmagnet, du kanske skulle plocka fendrarna från båten på hösten och hänga i dörrhandtagen på ICA-parkeringen. Hade blivit en kul bild om inte annat! Annars tycker jag inte det är något större flockbeteende bland Volvoägare, för de är alldeles för många och ägarna ofta ointresserade av bilar i allmänhet, gäller förstås inte skribenterna här på forumet! På min Audi-tid var det lite annorlunda, ofta stod man och snackade lite bil på parkeringsplatsen med märkeskamraten om tillfälle gavs. Det händer tyvärr inte med en röd V60
Användarvisningsbild
av Sleeper
Tråden har tagit en ny riktning nu. Det är i och för sig helt i sin ordning. Men trådstarten handlade inte om flockbeteendet. Jag parkerar också långt bort när jag kan på stora parkeringar. Som ni ser på bilden jag postade handlade det om den sortens parkeringar där man inte kan välja en plats där bilen förhoppningsvis slipper sällskap under tiden den är parkerad. Det handlade om den sortens parkeringar som i regel är fulla och man tar den plats man kan ta.
av poan
Vaddå Volvogemenskap!

Naturligtvis parkerar jag så långt bort från någon annan bil jag någonsin kan.
jag blir oerhört störd av att ha en "granne" volvo eller annan när jag kommer tillbaka.

Att ha/äga en Volvo innebär inte att per automatik, att jag är kompis med vem som helst. Jag väljer mitt sällskap!!
Att parkera Porschen är samma problem. Ständigt dessa grannar. Vill ni glänsa på min bekostnad?

P-O
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]