Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lellan
Har införskaffat mig en 16v.

Bild

Några dagar efter jag hämtade den börja den läcka vatten från toppen.
Det var inte vatten i olja eller olja i vattnet, det kom vatten från bakre delen närmast torpenväggen eller vad man ska säga.

I och med detta sa alla jag kände att jag skulle byta topppackningen. har nu gjort det och har fastnat.

Har satt ihop allting, men kamremspännare gick sönder?

Bild

*Vart kan man köpa en sådan?
*Vad heter dem om man ska beställa en sådan ?
*Vad tror ni det är för fel när den läckte vatten? vattenkanal eller vad tror ni ?

Har fastnat och bilen står bara just nu.
Vill få igång den, men vet inte vart jag får tag i en spännare :cry:

Tack på förhand
av Rådlös
I första hand på Volvo. Finns det inte där så börja med Skruvat, som du ser som reklam på den här sidan. Du loggar in dig med bilens regnummer och får upp exakt den delen du behöver.
Det finns fler firmor om du inte får hjälp där.

Bara en fundering, kamremspännaren innehåller väl inget vatten? Möjligen vattenpumpen.
av Lellan
Rådlös skrev:I första hand på Volvo. Finns det inte där så börja med Skruvat, som du ser som reklam på den här sidan. Du loggar in dig med bilens regnummer och får upp exakt den delen du behöver.
Det finns fler firmor om du inte får hjälp där.

Bara en fundering, kamremspännaren innehåller väl inget vatten? Möjligen vattenpumpen.

Hittar det inte någonstans :/

*Har kollat på skruvat, men vet ju inte vad saken på bilden heter för att det ska bli rätt?
Gick in på mekonomen här och dem sa att det inte fanns?

Grejen är att man tog löst allting och kamremmen måste ju bort för att byta toppackningen?
Läcker inget från vatten pumpen då det är bak på motorn det läckte innan?
av Rådlös
Jaha! Bakom motorn kan det ju knappast handla om någon kamremspännare. Den sitter på främre motorgaveln ihop med kamremmen. Det där är något helt annat. Kan du inte ta ett foto på platsen där den här detaljen satt? Visa upp det sedan här så får du säkert besked.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Det är som redan framgår en hydraulisk spännare till kamremmen. Sitter på bl.a. på 850. Jag har också kikat runt lite på nätet nu och har inte lyckats hita någon sådan till 740 (På skruvat kallas den till 850 för hydralisk dämpare, kamrem). Men jag kan tänka mig att det finns ett gäng såna här spännare på skrotarna runt om i vårt avlånga land, annars är det nog volvo som gäller.
Användarvisningsbild
av päpplet
Finns både mekanisk och hydraulisk spännare till B234 motorn men jag har hittills bara sett motorer med mekanisk spännare

Vad kör du nu då? :-)

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]