Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
#794593
Liten kommentar till Rådlös långa inlägg
"Spridare faller under den 5-åriga utsläppsgarantin. Du har ett par år på dig."

Men det är oxo en gräns på 8000 mil eller 5 år det som först uppnås
Så kör du 8000 mil på ett år så förfaller utsläpps garantin redan efter 1 år



//Gooose
av mattish
#794636
gustafsj skrev:Jag har också funderat en del på detta med etanol, dels miljöaspekten och motor påverkan.
Kör man tjänstebil som man kanske bara har i två tre år , så märks kanske inte etanolens negativa effekter . Men om man bara tankar etanol under en längre period säg tio år, hur påverkas det då?
Sen är miljö vinsten så stor ? Hur mkt mer energi går det åt att framställa och frakta etanol som det ser ut idag?
Hur påverkar det med att jordbruksmark tas till etanolframställning istället för att producera livsmedel?
Som jag har förstått det tillverkas nästan all etanol idag i Sydamerika medans oljan finns närmare.
Vad är det som skulle påverkas i motorn?? Den är byggd för etanol. Etanol har använts i hur många år som helst i otoomotorer, framförallt i sydamerika.
av Rådlös
#794640
Jo, det är rätt Gooose. Men när man ger sådana här allmänna tips och saknar flera grundfakta, så får man ju utgå från någon sorts "genomsnittlig medelsvenssobil".

Ni som funderar över miljöaspekten. Det finns massor av information på flera av era frågor. Börja med: http://www.baff.info/ Gå vidare till: http://www.sekab.se/ Och mer: http://www.agroetanol.se/ se även: http://www.st1.se/miljo-teknik Sedan finns det långa massiva universitetsutredningar, rapporter från Naturvårdsverket, Transportstyrelsen, frivilligföreningar som Gröna Bilister och andra miljövårdsföreningar. Information och svar på frågor saknas inte.

Gustafsj: Mycket etanol tillverkas i Brasilien, men den kommer inte till Sverige. Det tillverkas på många andra håll också. Både I- och U-länder. Du säger att olja finns på närmare håll. Fundera lite till. Varifrån och under vilka förhållanden? Har du tänkt på alla krig och konflikter som oljan orsakar? Hur många människoliv har oljan på sitt samvete? Dom flesta oljeländer i Afrika, Mellersta Östern, Latinamerika. Och miljöförhållandena. Titta i Sibirien, titta på oljesandutvinning i Kanada, titta på Nigeria. Med flera ställen. Samt tankbåtskatastroferna som inträffar då och då. Ju mer du tittar, desstå mer elände kommer du att upptäcka. Oljan uppstår inte direkt vid tankarna på bensinstationerna!
Etanol som drivmedel är inget nytt. På 40 och 50-talet fanns något som hette Bentyl. Det var motsvarighet till våra dagar E85. Det var inga problem på den tiden. Bentyl var en ersättning för den olja vi inte kunde få fram under kriget. När sedan industrin och bilismen kom igång var bensinpriset så lågt, omkring 1 kr/litern vid 60-talets början, att Bentylen försvann. Men bilarna fungerade då också. Låt vara att bilar hade kortare livslängd då, men det gällde alla bilar oavsett vilket bränsle man körde på. Skall du titta på dagens FFV-bilar så får du lite problem. Dom har med några få undantag inte funnits i 10 år ännu. Eller om du vill se det från andra hållet, E85 har inte funnits så allmänt och stort i 10 år ännu.
Jag vet, det har funnits både etanolbilar och etanolbränsle tidigare lokalt, men det ger ju ingen helhetsbild över större delen av landet.
Användarvisningsbild
av SvenB
#794657
Rådlös skrev:.. omkring 1 kr/litern vid 60-talets början,..
Jag tror det inte var förrän i samband me oljekrisen 1973-74 som bensinen passerade 1 kr/litern
av gustafsj
#794682
Nä att oljan inte uppstår vid tankstationerna är jag mycket medveten om.
Jobbar på tankbåt, men har alltid funderat på detta med etanolen. Har gjort en del idiot resor med etanol. Gått med tom båt ner till Sydamerika och tillbaka till Amsterdam. Har haft lite svårt att se miljövinster detta men med ökade bunker priser så har detta avtagit.
Nu blir det mest färdiga petroliumprodukter från Ryssland och Norge.
Är absolut ingen motståndare till etanol.
Hade långtgående planer på att köra min gammal Mercury på etanol bara för att få tyst på alla Prius ägare när man var ute och glajda.
av Rådlös
#794694
Vad jag har läst mig till, så var det ingen förlust på tankbåttransporterna från Brasilien. Nu importerar vi ingen etanol längre från Brasilien. Inom EU har man fattat att vi kan göra den själva, även om den Brasilianska etanolen ger mest miljönytta jämfört med t.ex majsetanol och annat. På "andra plats" kommer för övrigt den svenska spannmålsetanol som tillverkas i Norrköping. Det beror på att man tillvaratar biprodukterna på ett vettigt sätt där.
Och när vi ändå är inne på ämnet, den svenska spannmålsodlingen som är för etanolproduktion sker på 1/3 av den jordbruksareal som EU har beordrat oss att lägga i träda. Alltså EU har sagt att "Ni får inte odla mer än si och så, för det blir bara överskott som vi inte blir av med på ett vettigt sätt". Och på 1/3 av den ytan odlar vi alltså spannmål för etanolproduktion.
Det finns fler vettiga exempel på etanolframställning, men dels så handlar inte tråden om detta och dels så hittar den som söker i t.ex dom tidigare länkarna massor av information. Alltså inte bara Gustafsj, du är säkert insatt i ditt yrke, men mer för alla andra som undrar.
av MattiasD
#794766
All etanol som säljs inom EU har en koldioxidreduktion på 35% enligt EU direktiv. Agroetanol uppnår snart 95% efter samarbetet med AGA. Men när får vi se kravställd bensin/diesel? Det Sverige skulle behöva är flera anläggningar likt Agroetanol. Men visst är etanol bättre för miljön än att tanka bensin/diesel. Den diskussionen verkar ändå ha avtagit senaste åren troligen på grund att det är väl bevisat att etanol är bättre för miljön. Men lite märkligt att samtidigt som den diskussionen avtog kom en ny - nämligen den om motorskador pga etanol. Det finns ingen studie eller bevis, ändå finns diskussionen. Man har kört bilar i större skala sedan 70 talet på etanol. Någon studie som bevisar motorskador borde tagits fram under den tiden. Om det var sant vill säga.
Användarvisningsbild
av joel80
#794794
MattiasD skrev:All etanol som säljs inom EU har en koldioxidreduktion på 35% enligt EU direktiv.
Du menar "All etanol som säljs inom EU måste ha en koldioxidreduktion på minst 35% enligt EU direktiv."

Det mesta som säljs i Sverige ligger på 65% och uppåt. Tror OKQ8 nämnde 66% på sin sida..
av MattiasD
#794897
joel80 skrev: Du menar "All etanol som säljs inom EU måste ha en koldioxidreduktion på minst 35% enligt EU direktiv."

Det mesta som säljs i Sverige ligger på 65% och uppåt. Tror OKQ8 nämnde 66% på sin sida..
Japp, stämmer bra! :) Minst 35% kan tyckas lågt satt och det ska höjas framöver. Samtidigt kan man inte bara ställa krav på biobränslen utan att samtidigt ställa motsvarande krav på fossilbränslena. Hur som helst, om någon fortfarande tvivlade på etanolens klimatnytta så kan ni sova lugnt nu.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]