Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jakkox
Hej jag har ett problem. Jag har en volvo 940 från 98 som inte startar. Allt började efter att jag fick ett motorstopp (kärringstopp) på morgonen. Efter det så ville bilen inte starta. Jag har kollat så att jag har gnista på alla stiften och så att jag har soppa i fulerailen, stiften va blöta när jag tog ut de men bilen vägrar att starta. Vad kan vara fel? Den har fungerat bra ända tills nu. Har nyligen bytt till enkelmasse och choppat boxarna men fattar inte varför den har lagt av nu för...
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Bränslerelät sitter på tidiga årsmodeller (och antagligen på senare också) inne i kupén bakom askkoppen. Lättast att komma åt är genom att lyfta bort askkoppen och prylfacket ovanför (eller om man har typ panel för bensinvärmare där) - denna enhet sitter med en eller två skruv bakom ett litet täcklock runt 12-voltsuttaget.

Nu har du mycket utrymme för att komma in och lyfta bort bränslerelät, som är en vit kloss ca 2 cm bred, 4 lång och 4 hög. Sitter till vänster i denna reläbox på tidiga årsmodeller och är ett relativt vanligt problem.

Ett sätt att kolla om det är bränslerelaterat är att prova spraya in startgas via luftintaget till motorn. Hoppar bilen igång då vet du ju att felet ligger på bränslesidan.
av NilsO
På sena årsmodeller (med turbo) går tändspolen också på bränslereläet (egentligen på spridarreläet/radioavstörningsreläet framme i motorrummet, men det styrs av bränslereläet som sitter där Jeppe940 beskriver). Därför är det inte så troligt att det är fel på reläerna så länge det finns gnista.

Säker på att det finns bränsletryck?

Vad kör du nu då? :-)

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]