Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
Det där låter som nått som säljarna hittat på för att göra VOC mer attraktivt och som med allt annat funkar det tills nån kollar/gör en revision. Fråga gärna era säljare om en bekräftelse från skatteverket, det borde inte vara några problem att få.
VOC är ju lite mer än en elektronisk körjournal
av PFA
Jag får inte kläm på exakt vad VOC egentligen innebär. Och hur fungerar ett tidur om man bara väljer det? Hur lång tid behöver dieselvärmaren på sig för att värma upp bilen? För nyttan med dieselvärmaren är väl att ge värme till kupén samt skona motorn?

Jag står i valet och kvalet om jag ska beställa tidur, VOC eller inget alls. Kan någon pedagogiskt förklara för en nybörjare på diesel-stånkor så vore jag tacksam :)

Finns VOC-appen till Blackberry-mobil?
Användarvisningsbild
av joel80
VOC är egentligen det att bilen har ett mobilabbonemang inbyggt.
I och med det får du även tillgång till data från bilen då ett mobilabb ju kan skicka sånt. Bilen har också GPS med VOC, så den vet var den är. Med den tekniken får man då ett gäng funktioner.

T.ex
* Fjärrstyrning av värmaren/tiduret så man kan direktstarta eller tidsinställa dieselvärmaren.
* Direktknapp till Volvo Support i taket ovanför backspegeln.
* Direktknapp till SOS-alarm i taket ovanför backspegeln.
* Möjlighet att få bilen att "skriva" körjournal där den tar med all information från bilen den kan. Adresser, tider, körsträcka, mm. Sen kan man exportera det till Excel från t.ex mobilen eller sin Volvoportal på via datorn/webbsida.
* Låsa/Låsa upp bilen från mobilen, och även få varning i mobilen om man glömt låsa bilen.
* Se data från bilen, t.ex mätarsträllning, bensinförbrukning och hur mycket bränsle du har kvar.

Tiden det tar för dieselvärmaren att värma upp bilen är olika beroende på hur kallt det är ute. Jag tajmade för nån vecka sen då jag satte igång värmaren på morgonen när jag såg att det var -1 grad ute och is på rutorna. 28 minuter senare när jag kom ut till bilen var all is borta och det var behaglig temperatur i bilen.

Har man inte VOC men värmare och tidur fungerar det så att man måste ställa in tiden man vill att bilen ska vara varm när man sitter i bilen. Då gör man det via bilens dator..
Finns också fjärrstart via nyckel att köpa till, men då är räckvidden rätt begränsad, precis som din bilnyckel.

den officiella VOC-appen verkar inte finnas till Blackberry men jag hittade det här: http://appworld.blackberry.com/webstore ... SE&lang=en
Verkar alltså möjligt att styra värmaren även från en Blackberry.
av Exquattro
Glöm inte heller bort det förträffliga systemet med att bilen kallar på hjälp vid en olycka eller om man har blivit stående av annan orsak. Faktiskt var det en av detaljerna som gjorde att jag valde Volvo och VOC denna gång.Jag känner faktiskt att det är viktigare än många av de andra (förträffliga) finesserna med VOC. Detta valet kom strax efter att en kompis kört på en älg i ödemarken varpå telefonen flög runt i bilen och gömde sig. Nu klarade han sig p.g.a. att även en lastbil var inblandad och kunde ringa men han kunde ju likaväl varit ensam och inte hitta mobilen. Usch..
Användarvisningsbild
av joel80
Just ja.. Visst är det om airbagen har utlösts som bilen automatiskt ringer upp.?. får dom inget svar av föraren kan dom då se var bilen är och skicka dit polis eller räddningstjänst.. Det är ju en rätt bra försäkring. :)
av PFA
Tusen tack för era svar, joel80 och Exquattro!

Det låter som att ni starkt rekommenderar att slanta upp nästan 10 papp för VOC, och det är inte just fjärrstyrningsmöjligheterna via mobilen som lockar mest? Jag menar tiduret fungerar väl rätt bra det också?

Körjournalen är ju bra, men i mitt fall som har tjänstebil, men kör väldigt lite i tjänsten kontra privat, så känns det inte som ett måste. Att se mätarställningen och bränsle är också nice to have, men kanske inget måste? Det är ju som jag ser det fjärrstyrningsmöjligheterna av värmaren och säkerhetsbitarna som gör det intressant, men frågan är om det är värt så mycket pengar? Å andra sidan så är det ju det när man väl (förhoppningvis inte) hamnar i en svår situation. Hjälp mig :)

BB-appen kan man ju fundera på hur bra den är om det inte är en officiell app. Att satsa så mycket pengar utan att veta om och hur det fungerar känns sådär. Har ju naturligtvis en tjänstemobil också...

Drar värmaren mycket bränsle?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag fick betala 8900kr minus 6% rabatt.. Och då är ju själva värmaren och tidur inräknat i den kostnaden. Det är alltså ingen extrakostnad utöver dieselvärmaren.
Ska man bara ha dieselvärmare och tidur måste man väl ändå slanta upp 4-5000kr? De extra tusenlapparna tycker jag det är värt.

Värmaren ska dra 0,6l/timme.

Är det inte väldigt viktigt att ha körjournal om du har tjänstebil? Måste man inte kunna "bevisa" vad du kört privat kontra tjänsteresor? För mig som har bilen i företaget och inte vill betala förmånsvärde (kör mindre än 100mil privat per år och än så länge 7 resor.. ska inte överskrida 10st före årsskiftet) är det guld värt. :)
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:Jag fick betala 8900kr minus 6% rabatt.. Och då är ju själva värmaren och tidur inräknat i den kostnaden. Det är alltså ingen extrakostnad utöver dieselvärmaren.
Ska man bara ha dieselvärmare och tidur måste man väl ändå slanta upp 4-5000kr? De extra tusenlapparna tycker jag det är värt.

Värmaren ska dra 0,6l/timme.

Är det inte väldigt viktigt att ha körjournal om du har tjänstebil? Måste man inte kunna "bevisa" vad du kört privat kontra tjänsteresor? För mig som har bilen i företaget och inte vill betala förmånsvärde (kör mindre än 100mil privat per år och än så länge 7 resor.. ska inte överskrida 10st före årsskiftet) är det guld värt. :)
Pratar vi om tjänstebil eller förmånsbil, väldigt olika saker
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rm%C3%A5nsbil
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det brukar gå ihop i varandra..? Och det är inte olagligt (väl?) att använda en tjänstebil privat så länge du betalar förmånsvärde på det och för körjournal.

Jag har en tjänstebil.. den använder jag väldigt ringa privat och bör då slippa att bli förmånsbeskattad.
Jag måste föra ordentlig körjournal på ALLA resor för att kunna bevisa för skatteverket att den inte används privat.

Om man har mer åt förmånsbil men kör i tjänsten måste man väl också kunna bevisa vad man kört i tjänsten och vad som är privat? För man ska ju inte betala själv för tjänsteresorna vad gäller bränsle o så.
av PFA
Uttrycket tjänstebil används ofta slarvigt. Jag kör en del i tjänsten, men skulle klara det med privat bil och körersättning. Det är en förmånsbil om man ska vara noggrann. I vilket fall, alla tjänsteresor ska journalföras, och när de är så få som i mitt fall (1-2 i månaden till Kastrup typ) så går det alldeles utmärkt med ett notisblock i bilen och en Excelfil i datorn, som man sedan kan skriva ut samt använda för registrering på leasingbolagets hemsida. Men visst...det är en bra grej. Speciellt för de som har många tjänsteresor och mixar hej vilt mellan tjänste- och privatkörning.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]