Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Bild

Bild

Det ser ut som att olja kommer upp vid två av kamkåpsskruvarna. Kan det ens hända? jag tror inte det kan ha stänkt dit, men vad vet jag.
Det är vid första skruven uppe till vänster, samt fjärde uppe från vänster.
Tips?

Edit: Tryck på bilden, Nexus :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har du ryck tändhatten och kikat i tändstiftshålet? Är det något som uppkommit nyligen, eller har du bara precis lagt märke till det? Det ser ut som det varit olja i.. erm.. vad kallas det? "gropen" brevid skruvarna, så min spontana gissning är att den oljan som låg där har stänkt på bulten.

Förövrigt, helt offtopic, din kamkåpa ser riktigt fräsh ut :) Bara gjort rent den eller lackat den också?
Användarvisningsbild
av taxi
:D tandborste och avfettning.
Har precis upptäckt det, ska torka rent och hålla koll tror jag. Och kolla i stiftbrunnarna.
Användarvisningsbild
av taxi
Tändstiftsbrunnarna är rena och torra. Kör utan plastkåpan så ser jag om det kommer mer olja.
Användarvisningsbild
av taxi
"Dum fråga får bra svar", eller hur var det nu? Skruvarna börjar fukta olja mellan skruvskalle och toppen..
Kan jag ta upp en bult i taget, göra rent och skruva i med loctite? Såg i Haynes (Hittat den nu) att momentet i det enda åtdragningssteget var 17 Nm. Om jag fattat rätt så är detta bultarna som håller ihop de två topphalvorna.
Nu gäller det ju visserligen bara två av bultarna, och de är inte intilliggande, men det känns ändå läskigt med momentdragning när jag antagligen kommer att ha smörjande motorolja kvar i gängorna. Och dessa gängor ska inte oljas inför momentdragning.
Jag är helt enkelt rädd att dra för hårt, kan nästan höra i huvudet nu hur kamaxlarna kärvar :shock:
Tack på förhand för fler tips!
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]