Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jagälskarpv skrev:Nu misstänker jag att det är den nya 181hk 4-cyl VEA-motorn och inte en till 181hk ommappad 5-cyl eftersom jag på ett frågemail till säljaren fick ett svar att hela bilen kommer att konfigureras om ...utan kostnad..pgas volvos ändring. Ska man sörja att man inte får 5-cyl eller vara glad att få den nya snålare? Lutar åt det senare..någon som vet mer..ingen info på hemsidorna!
Man behöver nog inte sörja.. Snålare, effektivare och vassare..
Fick nyss ett mail av säljaren, det är som SeEmSi säger, det blir inte VEA-motor utan upphottad 163hk. Vet inte riktigt varför de gör det men det kanske är för att matcha hk när dom inför 181hk VEA-motorer på FWD kan man tänka...Lite rörigt är det i motorprogrammet!
"Upphottad"?? Vad innebär det? Vi som redan fått leverans av en 2014 AWD med 163Hk, tror ni att vi mjukvarumässigt kan "få upphottningen" i efterhand eller får vi vackert vänta tills dess att Polestar släpper en ev. effekthöjning för 2014 års modeller?
Det dom gjort är väl en "Polestar-light" uppdatering av mjukvaran så man får ut 181 HK. Så teoretiskt borde det gå att få samma uppgradering om man beställt tidigare.
Det jag saknar är om det blir några förändringar på vrid, utsläpp och förbrukning. Någon som sitter med information om detta?
raven76 skrev:Det jag saknar är om det blir några förändringar på vrid, utsläpp och förbrukning. Någon som sitter med information om detta?
Vrid, utsläpp och bränsleförbrukning är samma som gamla D4 men 0-100 går på 9,4sek (10,8).
Har även funderat på elvärme i framrutan. Inte så dyrt tillägg och kan vara praktiskt ibland vid nedisning etc. Hittar ingen bra info på forumet. Är det någon som har erfarenhet av hur mycket trådarna syns/om det stör på volvos lösning? Tittade på kollegans Landrover härom dagen, där syntes trådarna för mycket tyckte jag, risk att de stör, speciellt vid mörkerkörning?
jagälskarpv skrev:Har även funderat på elvärme i framrutan. Inte så dyrt tillägg och kan vara praktiskt ibland vid nedisning etc. Hittar ingen bra info på forumet. Är det någon som har erfarenhet av hur mycket trådarna syns/om det stör på volvos lösning? Tittade på kollegans Landrover härom dagen, där syntes trådarna för mycket tyckte jag, risk att de stör, speciellt vid mörkerkörning?
Det är en vanesak! Tittar man efter trådarna så ser man dom..

Det är lite svårt att se skogen för alla träden! Samma sak med detta, fokusera inte på trådarna så ser du inte dom!
Har kollat priserna på ny XC70 i USA. Man får en bättre utrustad bil för ca 100 000 kr mindre. Man har ju hört att marginalerna är så dåliga här, men det kan dom knappast vara med den prisskillnaden. Det är inte bara skatter heller eftersom extra prylar kostar 30-60% mindre.. Känns lite surt att vi ska sponsra så mycket när jag nu beställt en MY14!
Användarvisningsbild
av joel80
Fast i USA skriver dom alltid ut priser utan moms.. så du får slänga på den Amerikanska momsen på det. Blir fortfarande stor skillnad, men kanske 50-60 000kr istället för 100 000kr.. plus att du då har ytterligare en slant som är den svenska momsen i den skillnaden.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]