Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev: En kompis köpte just en XC90 D4 med fet rabatt. 350 000 med FWD och ett paket som jag inte minns vad det heter. Oerhört prisvärt om man vill ha en ny, stor bil med 7 säten...
PH
Jag har också noterat de extremt bra priserna på XC90 FWD. Nu har jag precis bytt till XC60 D4 FWD, en mer välutustad XC90 hade jag fått för samma pengar. Har en kollega med tre småbarn som har snöat in på Ford S-max, som med lite utrustning landar på över 330 Tkr. I jämförelse ser sig XC90 som ett klipp.
perhall skrev:En kompis köpte just en XC90 D4 med fet rabatt. 350 000 med FWD och ett paket som jag inte minns vad det heter. Oerhört prisvärt om man vill ha en ny, stor bil med 7 säten...
PH
WTF?!!?

Säljer Volvo även XC90 som FWD !!!
Absolut. Har funnits i USA sedan start också.
para skrev:Har man möjlighet så ska man välja AWD tycker jag. Det är ju ett säkerhetssystem som kan rädda liv. Minns för 10-15 år sedan när krockkudde på passagerarsidan var tillval för 4000:- och antisladd kostade 6000:- extra. Nu är det standard.

Själv har jag aldrig haft nytta av varesig säkerhetsbälte eller krockkuddar men awd´n utnyttjar man ju hela vintern. Visst, det finns många här som är världens bästa förare och fixar allt med FWD men i verkligheten är det inte så. Och tänk när frugan är ute och kör ungarna....
Merkostnaden i förbrukning känns ganska marginell med tanke på vad totalkostnaden för att ha en bil är.

Bra sammanfattning!
Ni har säkert rätt. Nu väljer jag nya motorn före säkerhet trots allt. Låter ju oerhört dumt när man tänker på det ur det perspektivet. Jag får väl motivera det hela med att jag bor i södra Sverige (ja, vi kan ha stränga vintrar här också...) och kör mer miljövänligt på det sättet :) Har fått offert på XC60 VEA idag. FWD då alltså...
Har nu fått min XC60 D4 med både FWD och manuell. Måste säga att jag är extremt positivt överraskad och att jag valde bort de båda tillvalen var helt på eget bevåg. FWD räcker nog gott för de allra flesta av oss, åtminstone i Västra Sverige.
Guligan skrev:Vill du verkligen ha en 4-cylindrig motor?
Nu var det ju inte detta tråden handlade om egentligen och jag vet att cylinderantal har diskuterats till leda i andra trådar. Men jag gör ett försök till svar ändå. Jag har en 5-cylindrig FT idag och trivs oehört bra med motorn - förutom bränsleförbrukningen. Jag älskar ljudet och motorkaraktären. Men att gå över till en toppmodern 4-cylindrig dieselstånka har jag verkligen inga problem med så länge motorn levererar vad som utlovas. Ska man tro på media, som man inte alla gånger ska göra, och tillverkaren själv, som man alla gånger inte ska göra, så är det inget snack. Varför vara en bakåtsträvare? Varför inte våga välja en modernare motor som HÄVDAS vara snällare mot miljön, men samtidigt ha minst lika bra, om inte bättre prestanda, än sina 5-cylindriga kollegor? Det är ju lika dumt som att tycka att enda alternativet till en XC60 är AWD (vilket jag tyckte).

Jag försöker vara lite open minded...men vi får väl i slutändan se om det var rätt beslut eller inte. För att vara krass, jag tror inte att resten av bilindustrin tenderar att gå mot fler cylindrar istället för färre.
Är det prestanda man är ute efter är ju antalet cylindrar ointressant.
I princip är det bara ljud och motorgång som är väldigt svårt att lösa utan att öka antalet cylindrar.
Jag har haft många 5-, 6- och 8-cylindriga bilar, bl a Merca 500, Audi S4, Volvo T6, 528i, och har nu en snål, fin, fyrcylindrig bensinbil som går ganska tyst och fungerar utmärkt. Men jag saknar de här bilarna med fler cylindrar varje dag! Idag har jag två gånger under promenader inne i stan hört gamla 5-cyl Volvo (en V70, en V50) köra förbi med ordentligt gaspådrag - jag längtar tillbaka och kommer nog inte att köpa nån mer fyrcyl bil på länge. /PH

Sitter tre "lediga" blindknappar bakom v[…]

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]