Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvomicke
Har problem med styrservon på min 945a, började med att ratten hackade nått så rejält vid körning, ca ett par cm fram å tillbaka, kollade servo oljan och den var alldeles full i järnspån, provade att byta servopump och olja, då funkade den fint i ca 1 månad, sen börja samma sak hända igen, speciellt vid vänstersvängar, kollade oljan och den såg okej ut, bytte då styrväxel och olja igen, det funkade bra i några mil, men såg att servoolje nivån sjunkit en aning, fyllde på och det blev lite bättre men inte helt okej, det hackar fortfarande lite när man svänger, har provat å vridit ratten fullt ut fram och tillbaka X antal gånger, men kollade i behållaren för servooljan och där flödar oljan runt precis som i en kylare när vattenpumpen går för fullt, och så ser det ut som oljan har kolsyra i sig, är detta normalt? Och det ylar som satan när man står på tomgång, låter som ljudet kommer från styrväxeln.
Tacksam för svar på problemet.
MVH Micke
av rid54
Har för mig jag sett en tråd här på forumet om nåt liknande och det var fråga om någon sorts "munstycke" eller liknande inuti behållaren (tror jag...) som lossnat och medförde att det blev mycket luft ("kolsyra"...) i oljan. Den ska se lugn och fin ut och inte vara bubblig, så det kanske kan vara värt att söka upp den tråden.
av NilsO
Kolla också slangen mellan behållaren och sugsidan på pumpen, och slangen (returen) från styrväxeln till behållaren. Dra åt slangklämmorna. Den kan dra in luft där när motorn är igång, och det är inte säkert att det läcker något synligt för det när motorn är avstängd.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android