Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Du kan INTE komma förbi startspärren med varesig vol-fcr eller blinkdiod.
Det problemet fick jag på Skodan så den stelopererade jag startspärren på. Det är mycket som är stelopererat på den så nu kan man lita på att den startar i alla väder och går som en klocka.

Det måste ju gå att steloperera startspärren så volvon också om man inte kan lösa det på annat sätt?
Nu vet jag inte vad du menar med stelopera, men det enda sättet att komma förbi startspärren på våra bilar är att programera om boxen - som man inte kan göra med en vanlig felkodsläsare (av samma anledning man inte kan trimma våra bilar via obdII uttaget, som man kan på nyare bilar). OBDII interfacet är helt enkelt inte integrerat nog i systemet för att ha tillgång till motorstyrningen (där även startspärren ligger).

Visst kanske det skulle gå att disekera nyckeln och dess chip, och rigga upp någon annordning som är kopplad till antennringen.. Men det är överkurs så det bara skriker om det, och det tar ju egentligen inte bort startspärren heller. Näe, då är det nog bättre att "suck it up" och köpa en ny nyckel.
Med "steloperera" menar jag antingen bygga bort eller kassera helt. Jag har för några år sedan just byggt bort all form av elektronik på en lätt lastbil, det blev bara intervalltorkarna och blinkreläet kvar av all elektronik. Resten blev helmekaniskt och efter den "lilla" saneringen fick vraket ett andra liv och går tydligen än. Är det en diesel är det ju enkelt att göra ett röktäthetsprov och efter detta ställa pumpen mekaniskt. Är det en bensin med insprutning får man backa bandet och byta till förgasare a´la 80-tal. Jag är inte främmande för nån av ombyggnaderna. Är bara utsläppsvärdena okej har inte bilprovningen nåt att säga.
Nu blev detta lite OT men i alla fall en kommentar om att byta till förgasare:
Är bilen nyare än 1 jan -93 får du inte ändra nåt, e den -76 till och med 31/12 -92 får du endast byta
till en annan motor komplett med katalysator.
Sen att en del besiktningsmän ser mellan fingrarna e inte samma sak som att det är tillåtet.
Är det ingen....ABSOUT....ingen...som vet vart man kan köpa en ODB2 läsare som fungerar med volvo 850? Spelar ingen roll om den kan stänga av startspärren eller inte stänga av den. Jag vill bara läsa av felkoderna för att se om startspärren fungerar.

Hur mycket kostar en ny nyckel på volvo då?
3000 kr?

EDIT:
Jag tror inte att nyckeln är fel på. Det är säkert något med startspärren som är fel på.
Bild
Som denna länk beskriver så kan man kolla Motronic 4.3 eller Fenix 5.2 på Volvo 850. Jag har troligtvis en Motronic 4.3. Men då undrar jag om bränslesystemet eller lägesgivare ingår i Motronic 4.3?
Typ om man kan kolla om bränslereläet är sönder eller inte. Bilen startar och går ca 1-1.5 sekunder. Sen dör den.

Länken:
http://www.turboperformanceclub.com/_fi ... 6-1998.pdf
Jag tror jag kör på vol-fcr då blinkdiod-metoden verkar bara kunna läsa av vissa felkoder och inte alla.

Så om jag har vol-fcr, spelar det någon roll vilken version man har då?
Vilken kabel ska jag ha? Vart köper jag den?

EDIT: Jag har nu testat diodmetoden och den verkar inte fungera.
När jag kopplar in som det ska så lyser dioden svagt och när jag trycker på knappen så lyser den starkare. Sen släpper jag knappen efter 2 sekunder eller 1 sekund och då lyser den svagt igen.

Jag ha 3.3 V Diod 20 mA och 220 kOhm som motstånd.

?:-/

EDIT2:
Det fungerar på pin 13 coch 6, dvs farthållaren.

Detta sker vid tändning II:
Pin 1: Lyser ej
Pin 2: Lyser ej
Pin 3: Lyser svagt och lyser lite starkare när knappen är tryckt.
Pin 4: Lyser endast oavsett knappen är tryckt eller ej.
Pin 5: - Jorden
Pin 6: 1-4-5, 2-2-1
Pin 7: Lyser endast när knappen är tryckt. Inget blink
Pin 8: Lyser ej
Pin 9: Lyser ej
Pin 10: Lyser ej
Pin 11: Lyser ej
Pin 12: Lyser ej
Pin 13: 1-2-2
Pin 14: Lyser ej
Pin 15: Lyser ej
PIn 16: + Polen

EDIT3:
Jag har hittat lite info om pinnarna:

16 -+12VDC
4+5 -Earth
12 -abs
3 -Injection Brain
6 -ECC
9 -timer
13 -Farthållare

Källa: http://www.volvoclubthailand.com/cgi-bi ... 1213125089

Men vad menas med timer?
Jag har inte ens pin 12.
Användarvisningsbild
av js1
Ditt motstånd är åt helvete fel. Med den dioden ska du 435ohm.

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]