Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har testat både vid tomgång, 1500 samt 2500 varv/min.
Samma volt hela tiden. Något måste ju vara fel eftersom batterispänningen sjunker även när jag kör. Det verkar ju inte som laddningen kommer in.

Men frågan kvarstår, är det ok att generatorn endast ger 13.6 V vid laddning?

\amme
Användarvisningsbild
av js1
Jag vet inte om ett kass batteri kan sänka systemspänningen. Du har inte möjlighet att låna ett annat batteri och testa med?
av rid54
Batteriet laddas så fort systemspänningen ligger över batteriets polspänning, oavsett vad den är (i vila). Vilospänning för ett fulladdat batteri är c:a 12,6 V. Ligger systemspänningen (alltså aktuell spänning i bilens system) högre än så, så lär ström flyta in i batteriet, även om det är låg ström. Symptomen i denna tråd pekar på en generator med dålig kapacitet. Om spänningen sjunker under körning (alltså med laddande generator) så är den (generatorn) kass. Normalt sett lämnar generatorn all ström som behövs för bilens behov när motorn är i gång. Batteriet ska inte urladdas när motorn är igång.
av Volvo 850 AWD
Eftersom det var syra som hade ränt ut under batteriet, så är kanske en cell trasig. Jag laddade batteriet separat, och efter bara ngn timme (5-6h) indikerar det fullt, från att det var helt tomt. BAtteriet är Volvos med 70Ah, och 600A. Det verkar inte rimligt att det skall laddas så fort.
Har därför köpt ett nytt batteri, får se hur det går efter ngr dagar. Bilen startade dock snabbare med det nya batteriet.
av Comonrail
Hej det blir inte riktigt rätt att mäta spänningen rakt över batteripolerna. Och det där med varvandet har inte någon större roll på en växelströmsgenerator va skillnad på likströmmens tid. Mät från plusen på generatorn och till en ren fast jord punkt. Där ska du ha ungefär 13,8V men det låter rent spontant som du har ett jordfel alt att batteriet är dåligt.
av alan
Kolla ladningregulatorn min kol var kassa på min bil som hade gott 350 000 km, Tyvärr var jag tvungen att byta generator så nu laddar den ca 13.7 volt med den nya generatorn innan så laddade den 12.8-13.4 volt
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]