Känns ju lite konstigt att detta inte nämnts någonstans tidigare (inte vad jag sett iaf). Däremot vet jag att ibland då man filmar belysning så kan det bli sådana "störningar" som vi ser i denna film. Men jag kan ha fel också, att Volvo gjort något med sina bakljus, men att reklamen varit dålig/urusel
V70 2.5T -04 automat, SÅLD 10 maj 2013
XC70 D5 2008, med allt lull-lull. Köpt 8 maj 2013
Garanterat inte meningen. Finns inga sådana ljus. MY14 har dessutom LED så det är inte MY14 heller. Tror det är effekten i kameran som gör det. I annat fall lär det vara jordfel eller liknande. Kan inte tänka mig att någon utvecklar något sådant i stylingsyfte.
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
Racetwin2 skrev:Garanterat inte meningen. Finns inga sådana ljus. MY14 har dessutom LED så det är inte MY14 heller. Tror det är effekten i kameran som gör det. I annat fall lär det vara jordfel eller liknande. Kan inte tänka mig att någon utvecklar något sådant i stylingsyfte.
Alla V70II MY08 och framåt har väl LED bak, förutom blinkers och backljus.
Eftersom bakljusen på V70 även används som bromsljus om bakluckan inte är helt stängd så lyser de med reducerad effekt när de agerar bakljus. Det enklaste sättet att få LED-lampor att lysa svagare är att pulsa spänningen/strömmen, detta eftersom dessa normalt inte funkar så bra om man bara sänker spänningen. I normala fall uppfattar inte ögat detta, men jag har noterat att om man panorerar blicken förbi aktern på en V70 kan man se att bakljusen flimrar.
Nu:
Volvo V70 D4 Summum Business E PRO -15
Tidigare:
V60 D4 DE -13
V40 2.0t Classic -04
S40 2.0t Business -01
Det här är ett typiskt led-beteende. Jag jobbar med video och ibland har scener och liknande där man kommer och ska filma ljussatts med led-belysning.. är det en "billigare" variant som inte är anpassad för tv är det ett jävla gissel att komma undan. Man kan minska det genom att ställa om shutter speed på kameran..
Det här är alltså enbart en effekt av den kamera som filmat.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
En lysdiod lyser aldrig konstant istället skickar man in en ström genom diod i väldigt korta pulser mer än vad mänskliga ögat kan se altsså över 20hz. Detta betyder altsså att man sätter på och stänger av strömmen på lysdioden mer än 20gånger per sekund. När vi människor tittar på lysdioden ser det ut som att lysdioden lyser konstant eftersom vi inte hinner uppfatta förändringen. Problemt kommer när någon med en filmkamera med samma frekvens eller högre filmar dioden, vipps så ser man hur dioden släcks.
De flesta kameror har en frekvens på mellan 50 och 100hz (Inte att förväxla med fps som numera ofta ligger på 50).. och egentligen är det inte hz utan shutter speed.. Alltså hur länge bländaren är öppen vid varje bildruta. Som minst måste man ha en shutter speed på 50 (räknas i delar av sekund) när man filmar med 50fps, annars får man lätt en synlig strobe-effekt på allt som rör sig i bilden. Vi ställer ofta upp shutter-speed till 100 när vi jobbar om det t.ex finns bildskärmar i närheten. Ibland får man också fippla lite med skärmar för att ställa in dem på en hz som är kompatibel.
Har man lystioder som bara pulserar 20ggr per sekund är det inte konstigt att det ser ut som julafton när man filmat av det.
Jag visste inte att de låg så lågt.. det finns i allafall led-lampor som har betydligt högre där det funkar att filma. :)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
I youtubelänken här under kan ni se hur en diodrad fungerar, precis som bakljusen på bilen
Titta på den nedre raden, där ser vi hur han tänder en diod släcker den och tänder nästa diod, sedan ökar han hastigheten
till slut ser man hur alla dioder lyser samtidigt fastän alla inte är spänningsatta samtidigt.
Detta kalas pulsbreddsmodulering, och varför gör man detta undrar ni, varför inte bara spänningssätta alla dioder samtidigt?
Genom att pulsbredsmodulera kan du bestäma hur starkt en lysdiod ska lysa
Du sparar även en hel del effekt på att pulsbreddsmodulera, och effekt är oftast värme i krestar vilket man vill undvika
Edit: jag försökte förklar på ett enkelt sätt vet inte om budskapet gick fram :), är ni sugna på att läsa mer om dioder och hur pulsbreddsmodulering fungerar kan ni gå in på den här sidan som förklarar mer vetenskapligt.