Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#791988
Hejsan!

Håller på att fixa iordning en 850 jag köpte billigt. Tycker att det rycker ganska friskt när man växlar som gör det svårt att få till det mjukt. Visst det går om man får upp varven lite med hjälp utav kopplingen... Men jag läste här på forumet att det fanns någon gummiupphängning som kunde göra underverk om den byttes ut? Vad är det för del, har helt glömt bort vad det var för något.
#792051
Min V70 var skitjobbig att växla från 1an till 2an med vid köp, man fick verkligen slira på kopplingen för att den inte skulle börja "studsa".
Efter byte av motorfästen (övre, höger och det under växellådan) så blev det ljusår bättre. Den är dock fortfarande lite kinkig, men inget man tänker på längre när man kört några mil :)

En sliten koppling kan också ge upphov till sådant här symptom, eller om det kommit olja på den (t ex från läckande packbox bakom svänghjulet, som inte är allt för ovanligt).
#792256
Tack för förslagen! :) Ska kolla detta när tillfälle ges. Besiktning imorgon, peppar peppar ta i trä!

http://www.skruvat.se/Motorkudde-P11604.aspx
http://www.skruvat.se/Motorupphangning-P12681.aspx

Är det här de två som kan göra mest skillnad? Finns det billigare någon annanstans? :oops:
#792337
Nja, det som slits i första hand är det övre; http://www.skruvat.se/Motorkudde-P12007.aspx samt http://www.skruvat.se/Motorfaste-P10881.aspx
Sen kommer väl det högra (andra länken du postade), och sist det under växellådan (första länken)

Dom övre, till sammans med det under växellådan, ser till att motorn inte vrider sig fram och tillbaka, och till viss del gungar höger/vänster. Det blir iaf enormt slitage på dom övre bussningarna, så jag vill nog rekommendera poly-bussning (http://www.skruvat.se/Ovre-motorbussnin ... 18656.aspx) där. Dom håller motorn mer stabil än orginal och håller ljusår längre.
Om det högre är kasst så blir motorn att luta åt höger, vilket inte är nyttigt för varesig dom övriga fästena eller drivaxlar.
Det är väl lite ovanligt att dom är så kassa som mitt, men mitt på V70in var så dåligt att motorn lutade nästan 7cm mot vad den ska göra. Drivaxlarna sägs börja ta skada om det blir mer än 3cm skillnad, så jag hade väl tur... :roll:
#792468
Lucif3r skrev:Ja, mig veterligen är det likadana motorfästen 92-98 på 85x70, 850 -95 och V70 -97 VET jag är samma iaf.
99 böt dom konstruktion på det övre, och det hängde väl med till -05 eller något sånt.
Vad jag vet är det fortfarande samma på min, fast dom gammla är inte så smidiga att byta har jag för mig? Min lossar man tre bultar eller så så kan man ta med sig hela fästet som bussningen sitter i med sig in.
#793770
Har inte haft tid att kolla så värst mycket än. Ihelgen bytte jag spindelled på vänstra sidan, men när jag skulle byta på höger ser jag att det sitter en nyare länkarm där... Alltså en man inte kan byta spindelleden på! Har även bytt stabilisatorstag fram och övre stötdämparfäste bak! Fick bort mycket av vibrationerna som uppkommer vid inbromsning, mycket mindre nu men fortfarande inte helt borta! Tycker faktiskt att den är liiite lite snällare vid växling. Men det kanske bara är placebo?

Tittade på motorfästet som är under bilen, det såg ganska dåligt ut. Den som går från framsidan i mitten på motorn och sen bakåt. Hur fan ska man lägga sig för att se alla dessa fästen :P Är det någon som har en bild med alla utritade?

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]