- mån 07 okt 2013, 09:23
#793678
Lanseringen av VEA-motorerna har det ju skrivits spaltkilometer om i en annan tråd. Men om jag har uppfattat det som händer vecka 46 rätt så kommer det även en ändring av den femcylindriga dieseln. Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att om du beställer en XC60 D4 AWD man så sitter det en femcylindrig 2,4-liters diesel under huven. Denna hade innan vecka 46 163 hästar vid 400 rpm, men maxeffekten har nu skrämts upp till 181 hk vid 4000rpm. Vridmomentet är oförändrat 420 Nm (1500-2500 rpm).
Jag kommer att byta bil till vintern och var helt inställd på D5 AWD man, men om detta stämmer har ju skillnaden mellan D4 AWD och D5 AWD minskat betydligt. Båda har nu 420 Nm, skillnaden finns mellan 2500 och 3250 rpm där D5:an fortfarande orkar leverera maximalt vridmoment.
Har jag fattat rätt, och hur stor skillnad blir det kvar mellan D5 AWD och D4 AWD?
Jag kommer att byta bil till vintern och var helt inställd på D5 AWD man, men om detta stämmer har ju skillnaden mellan D4 AWD och D5 AWD minskat betydligt. Båda har nu 420 Nm, skillnaden finns mellan 2500 och 3250 rpm där D5:an fortfarande orkar leverera maximalt vridmoment.
Har jag fattat rätt, och hur stor skillnad blir det kvar mellan D5 AWD och D4 AWD?