Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonteHolm
#793210
5 dagar efter att jag lämnat in min 855 -97 på motortvätt började plötsligt hälften av alla kontroll(varnings-)lampor på instrumentpanelen lysa samtidigt.
Kan det vara på grund av motortvätten? Är det nån jordkabel som börjat ärga eller kan det vara ett relä eller dyligt som tagit stryk av vattnet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#793227
Du måste ha lämnat bilen till en riktig klåpare.. Låter som denne inte har skyddat elektroniken innan tvätten.
Fördelaren är extra känslig, så du kan ju börja med att lossa den och göra rent (och se till att det är torrt).

Har du tur dunstar fukten och bilen blir normal igen efter en stund, har du otur är det bara börja felsöka.
Användarvisningsbild
av taxi
#793253
Vilka lampor tänds? Och har bilen gått bra i fem dagar efter motortvätten så kanske det är orelaterat. Kolla att du fortfarande har en multirem monterad, när jag kör utan den lyser de flesta lamporna.
av rextoren
#793258
Lyser dom konstant eller slocknar dom efter en stund?
Jag vet att när jag kör i stora vattenpölar med min så har alla lampor tänds en stund på min, men det slockna efter några kilometer :)
av JonteHolm
#793553
nä den går hur bra som helst, ingen förändring alls efter motortvätten.
det är typ hälften av kontrollamporna som lyser konstant, alltså slocknar aldrig. P-bromslampan, Soppalampan, Servicelampan etc...
tror inte att det är fördelaren eftersom bilen går väldigt bra men ska kolla den imorn ändå, ska oxå kolla efter ärgning på jordkablar och reläer.
av JonteHolm
#824915
glömde tacka för tipsen! alla tips uppskattas men det va Tommty som tog hem trofén, när jag kollade kabeln mellan batteri och generator upptäckte jag att generatorn va bränd.
tryckte i en 120A generator ist för en 80A för att få lite extra ladd till alla 3 batterierna.
det kan inte bli nåt fel med för mkt A va?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#824959
JonteHolm skrev:det kan inte bli nåt fel med för mkt A va?
Nej det kan inte. Generatorn skickar ju inte ut 120A konstant, utan den skickar ut vad komponenterna vill ha. Om bilen förbrukar över 120A, ja då hinner inte generatorn med längre och du kommer till slut få slut på batteriet.

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]