Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Bild

Bild

Hej!
Gissningar? Började nyligen, rinner ner för tråget. Har fyllt på 1,5 liter olja som försvunnit på två veckor/130 mil ca.

Ska ut igen och ta bort startmotorn och kolla om jag ser nåt mer.

EDIT: Första bilden är nya röret från oljefälla till flamfälla som nu ligger på motorn, verkar vara nytt utförande. Nån som monterat ett sånt?

EDIT 2: Oljan är som blötast i skarven i höjd med oljefällans botten.
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
För små bilder ser ju inte ett skvatt :lol:
Användarvisningsbild
av taxi
Har du klickat på bilden? Och tack igen för högtalarna förresten, nu har jag ju musik i garaget iaf :D
av Uninium
Sitter på tapatalk och bilderna är så små, man ser att det är en Motor och inget mer.

Men har du kollat där oljestickan går ner i tråget?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag som trodde att om det funkar med min Windows phone så funkar det med allt...
Och bra tips, men det är torrt precis där oljestickan går in i blocket.
Som det ser ut kan det vara oljetrycksgivaren, om det är den som sitter ungefär där också.
Eller skarven mellan blockets övre och undre del?
Är inte sugen på att göra rent, återmontera, köra och sen ta bort allt igen för att se vart det kommer ifrån. Men det kanske inte finns nåt annat sätt. Suck.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag var i samma situation som du för ett tag sedan. Jag bytte oljetrycksgivare, packning oljesticka utan resultat. Då kom jag att tänka på att jag för några mån sedan bytt vevhusvent. Och mycket riktigt så läckte det där. Där slangen från oljeavskiljaren går in i blocket. Jag gjorde rent ordentligt och skruvade ihop igen. Sen var det tätt.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack för det också. Ska göra rent och återmontera och försöka hålla koll på det.
Användarvisningsbild
av Nexus
taxi skrev:Har du klickat på bilden? Och tack igen för högtalarna förresten, nu har jag ju musik i garaget iaf :D
japp lite större när man klickar men för jag ska se måste bilden vara i A4 storlek.
Kul högtalarna kom till någon användning :)
Användarvisningsbild
av taxi
Jodå!
Jag undrar fortfarande hur nya röret/slangen ska gå mellan oljefälla och flamfälla, nån som monterat ett sånt? Översta bilden, och det går liksom upp från oljefällan till insugsportarna och sen ner till flamfällan?
Användarvisningsbild
av taxi
Bild
Så här går nya vevhusvent-röret!
(Forumbilder.se funkar inte just nu)
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]