Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Åkt en hel del efter vägarna i höst...
Det värsta scenariot var på en sträcka
på ca:5-mil på en Europaväg i bäcksvart
mörker där jag mötte många bilar som knappt
hade 1-fungerande halvljus och 1-bil körde
på dimljusen för bägge halvljusen var trasiga.
Vettigt lyse på bilar är utdöende.
Dimmiga höstmornar kommer man ifatt åtskilliga DRL-bilar utan lyse. :(

Trenden bland artonåringarna att ha dimljusen tända har spridit sig så man möter många med bländande sådana också.
Jag råkade ut för tvärtom förra veckan. Kom i fatt en bil på motorvägen, med tända baklysen. När jag kört om så kollar jag i ytterspegeln och bilen har försvunnit. Med en titt över axeln så skymtar jag bilen, den är helt svart framtill, inte en enda lampa lyser.
av rid54
Vi har väl fått en förbättring av annat slag också, när det blev accepterat att P-ljusen (markeringsljus, whatever) inte behöver lysa när strålkastarna är tända. Jättebra när man möter en enögd bil nattetid, speciellt om förarsidans lykta slocknat. Ibland undrar man om sunt förnuft är en belastning för beslutsfattare...
rid54 skrev:Ibland undrar man om sunt förnuft är en belastning för beslutsfattare...
Definitivt :mrgreen:
erikn skrev:Jag råkade ut för tvärtom förra veckan. Kom i fatt en bil på motorvägen, med tända baklysen. När jag kört om så kollar jag i ytterspegeln och bilen har försvunnit. Med en titt över axeln så skymtar jag bilen, den är helt svart framtill, inte en enda lampa lyser.
Jo men detta är det nya. Det är "NRL" som gäller nu. De fungerar tvärt emot DRL och kommer från Nordkorea. Det är inte tillåtet att kombinera NRL och DRL eftersom man inte vet om det lyser både fram och bak eller om det blir helt svart.

Numera är det rätt ofta jag möter bilar utan lyset igång. Att nya bilar av någon outgrundlig anledning tillåts köra runt med släckta bakljus har diskuterats tidigare, men vad hände med kravet på halvljusautomatik?
Lampor byts numera bara 1 gång per år dvs. inför besiktningen.
Dessemellan gäller "WTF" belysning som llesrof skriver.
Jag åker ofta Nynäsvägen och konstaterar att ca 15% har felaktigt ljus.
Snöstorm o drivis påverkar inte ljusbetendet dessvärre.

:???:
av *pettson*
Dom flesta bilar har två saker i sina bilar som inte är kompatibla.

1/ Man har glödlampsvarning. En ilsken lampa eller till och med en text som berättar att en lampa gått hädan.
2/ Man har en förare som inte har en susning om vad den där ilskna lampan med symbolen på betyder. NÄR det är klartext vet alltid föraren att han/ hon inte klarar av att byta lampa innan han eller hon provat. Det ingår alltid i ett köp att förvissa sej om vid betalningen att man absolut inte klarar av ett skit på sin egen bil.

Jag har en granne som fick punktering. När han bedrövat står och sparkar på däcket så säger han:

Jag måste köra den till en verkstad, fan.. jag får ta en bärgare.
Jag replikerar: Du kan väl sätta dit reservhjulet och åka till en däckmoj och få det åtgärdat?
Grannen säger: Fan. Alltså ne.. bilen är så ny så det kan man inte göra längre vet du. Det krävs fackfolk.
Jag: Men du har du kikat i instruktionsboken om det är så? (naturligtvis vet JAG att det inte är så)
Han: Ne den ligger inne vet du, vill inte få den fuktig i bilen. Men man kan inte ens byta glödlampor själv numera. FAN att allt är så komplicerat.
Vad hände? Jo en bärgare hämtar bilen 2 timmar senare.
Bil: Skoda 2012 års modell.
Suck.. Däckbyte borde ingå i körkortsutbildningen... och biltillverkare borde inte få göra lampbyten svårare än att byta glödlampa hemma i taklampan.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?