Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Har en S80 -00 med en HU-601, vad är den svaga länken i min anläggning egentligen?, det är inte något underverk av ljud precis. Jag är inte intresserad av att bygga något märkvärdigt utan hade helst använt originalprylar som är bolt on.

Går det att plocka tex någon form av förstärkare, kanske en HU-801 huvudenhet , högtalare från en annan S80 (eller från annan volvo ni tipsar om) och bara plugga in liksom?

Tacksam för alla möjliga tips på vad man kan göra i frågan.
Senast redigerad av 7 pcdoktor, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det största och enklaste lyftet är att byta stereon.
Finns en uppsjö av dubbeldin idag, så det är bara att välja å vraka
Runt 4000 och uppåt får du en bra för.
Nästa steg är att ge sig på högtalarna.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Är nästan enbart intresserad av originalprylar både gällande högtalare, spelare och ev annat godis. Dels är det en utseende fråga men även installation och kompatibilitet.

SÅ vad säger folks, är det tex bara att plugga in storebror i stereoväg vad den nu heter, finns bättre originalhögtalare? Subwoofer eller förstärkare?

Och VET någon om HU är kodad emot chassienummer och inte går att byta ut? Gissningar i den sista frågan är inte intressanta.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
kom över en HU-801 med telefondelen oxå idag till stenrätt pengar. Så fort det finns tid skall jag testa att uppgradera från min 601 så får vi se om det funkar. Jag är på det klara med att "3D" ljudet eller vad det nu heter och telefonen inte kommer att funka.

Har någon koll på skillnaden i övrigt mellan 801 och 601?
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Åkte ner och plockade centerhögtalaren och ett slutsteg under passagerarstolen. Tog även kablage med DIN mellan slutsteg och HU, resten går väl att skaka fram på nåt vis. Skulle egentligen velat ha högtalarna då det var dom lite finare mer välljudande men då dom var fastnitade saknade jag möjlighet att få loss dom.

Monterade centerhögtalaren ikväll och kablage till den var fördraget vilket var perfekt! Undrar om stiften i kontakten ner i HU även är klara det hade ju varit guld.

Sen får vi se om det är ström framdraget till slutsteget och hur mekkigt det blir att få allt att lira. Det kommer att ta tid då det är låg prio på detta men jag delar med mig av info. Alla tips från er som vet mer är tacksamma!
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Har insett att jag missade kablaget som förlänger högtalarkablaget från HU vidare ner till PA200 (som jag köpte idag) Gällande säkring till slutsteget så är det ju en 30 amperes som sitter på plats 17 inne i bilen (rad 2 från vänster och 3:e nereifrån) Det satt ingen säkring på platsen men stiften verkade sitta på plats och en säkring sattes givetvis dit, fan det är inte så långt bort att få dit steget ju, bara nu ström är framdraget under stolen men jag får en känsla av att det är så.

Hmm skall man plocka dom fina högtalarna oxå när man ändå är igång?
Användarvisningsbild
av pcdoktor
var nere och plockade det saknade högtalarkablaget eller rättare sagt förlängningen av den som går in i HU och nu skall in i PA, det börjar bli komplett, någon som har bild på strömkabeln till förstärkaren under passagerarstolen och man berätta lite mer exakt var man hittar den OM den finns där?
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]