Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Customss1
enklast skrev:[...]BTW.
Har märkt att bilen luktar bensin när man är utanför kupén. Verkar endast vara vid kallstart, vid varmkörning så luktar det ingenting såvida jag inte vant mig vid lukten. Men vid kallstart luktar det märkbart mycket bensin. Vad kan detta vara? Inga felkoder har registrerats. Ibland rapporteras dessa felkoder vid motorbromsning i nedförsbackar.(Blev bättre efter jag bytt en magnetventil från kolkanistern, felkoden dök tidigare upp dagligen, nu kommer den i spridda skurar, oftast efter att jag kört bilen hårt och motorbromsar i nedförsbacke):
  • P0102 - MASS OR VOLUME AIR FLOW CURCUIT LOW INPUT
    P0171 - SYSTEM TOO LEAN (BANK 1)

[...]
Ahh, så bilen jävlas fortfarande med motorlampan. :shock: :shock:

Lycka till med chippningen! :-)-)
Användarvisningsbild
av enklast
Tillbaka i hemstaden med något snabbare bil :)

Det första jag märkte efter att kom ifrån autotech var att vid minsta gaspådrag på tvåans växel så fick jag däcksläpp på torr asfalt. :) håhå!

Till en början tyckte jag inte att det var någon större skillnad i draget. Men efter 7-8 mils körning verkar det som att bilen "kört in" chippningen och jag märkte avsevärd skillnad, framför allt på 5:ans växel på 3-4k rpm , accelerationen är tokigt bra om man jämför med tidigare.

Glädjande som fan att det verkar vara som jag misstänkt, bilens turbo har knappt använts av de tidigare ägarna. Det är till och med möjligt att magnetventilen varit trasig de senaste 5 åren och då har den med andra ord gått på grundladdtryck i 5 år.. (bytte magnetventil för 2 månader sedan, efter det laddade den 0.9bar (1.0bar på högre växlar) utan problem)

Autotech hade inga problem att ställa in laddtrycket, wastegatens fjäder var inte förslappad som många andra bilar i den här årsmodellen trots sina 29000 mil. Riktigt roligt att höra dom säga att den "den laddar bra som fan" :mrgreen:

Nu laddar bilen 1.4bar :-O) :-O) :-O) :-O) :-O)

Hur många mil är det tänkbart att man behöver köra innan full effekt av chippningen uppnås? Någon som har erfarenhet :?:
Användarvisningsbild
av enklast
Customss1 skrev: Ahh, så bilen jävlas fortfarande med motorlampan. :shock: :shock:

Nej, faktum är att motorlampan aldrig tänts eller max tänts 1 gång sedan jag tätade vakuumläckaget vid trottelhuset.

Däremot så tänds antispinn vid motorinbromsning i nedförsbacke. Men väldigt sällan är detta. 1 gång i månaden max. Men när den väl har tänts kan jag provocera fram en ny tändning genom att stänga av bilen och sen rulla nedför backen med motorbroms.

Men efter att jag dragit ur kontakten och satt i kontakten igen på magnetventilen som kommer från kolkanistern så har den inte tänts en enda gång, ej ens vid motorinbromsning i nedförsbacke. Så som det ser ut nu har den varit släckt och omöjlig att tända i ca: 2 veckor. vilket känns bra, men någonstans känns det som att den kommer att komma tillbaka. Vill ju veta vad det är och varför den tänds.

Bensinlukten tror jag är något nytt spännande symptom :) Men säkert sammankopplat med kolkanister och antispinn-felet. Låter troligt i min lilla värld.

(skriver i stress av flickvän som jag ska köra till jobbet, om det jag skriver verkar osammanhängande så förstår ni varför! Bare with me ;) )
Användarvisningsbild
av Nightmare89
hm 1.4bar :roll: :shock: :o då gor de nog jävligt bra!!!! min laddar 1.5 med steg 3 å anfra sidan e min tryckklocka helt slut å turbon e nog aldrig bytt rullat 22k nuheheh
av Customss1
enklast skrev:
Customss1 skrev: Ahh, så bilen jävlas fortfarande med motorlampan. :shock: :shock:

Nej, faktum är att motorlampan aldrig tänts eller max tänts 1 gång sedan jag tätade vakuumläckaget vid trottelhuset.

Däremot så tänds antispinn vid motorinbromsning i nedförsbacke. Men väldigt sällan är detta. 1 gång i månaden max. Men när den väl har tänts kan jag provocera fram en ny tändning genom att stänga av bilen och sen rulla nedför backen med motorbroms.

Men efter att jag dragit ur kontakten och satt i kontakten igen på magnetventilen som kommer från kolkanistern så har den inte tänts en enda gång, ej ens vid motorinbromsning i nedförsbacke. Så som det ser ut nu har den varit släckt och omöjlig att tända i ca: 2 veckor. vilket känns bra, men någonstans känns det som att den kommer att komma tillbaka. Vill ju veta vad det är och varför den tänds.

Bensinlukten tror jag är något nytt spännande symptom :) Men säkert sammankopplat med kolkanister och antispinn-felet. Låter troligt i min lilla värld.

(skriver i stress av flickvän som jag ska köra till jobbet, om det jag skriver verkar osammanhängande så förstår ni varför! Bare with me ;) )
I see.

Bensinlukt har jag med, dock endast vid bensinluckan när bilen är varm.
Kanske har något med trycket i bensintanken att göra?
Användarvisningsbild
av enklast
Customss1 skrev: Bensinlukt har jag med, dock endast vid bensinluckan när bilen är varm.
Kanske har något med trycket i bensintanken att göra?
Värt att kolla upp! Faktum är att jag tycker det trots allt luktar mest bensin förarsidan av bilen där även tanklocket sitter(som jag för övrigt har sinnesjukt svårt att vänja mig vid :evil: )

Jag ska prova att öppna tanklocket innan jag kallstartar bilen för att se om det är ett övertryck som orsakar bensinlukten.

Tack för det tipset!! :-)-)
Användarvisningsbild
av enklast
Nightmare89 skrev:hm 1.4bar :roll: :shock: :o då gor de nog jävligt bra!!!! min laddar 1.5 med steg 3 å anfra sidan e min tryckklocka helt slut å turbon e nog aldrig bytt rullat 22k nuheheh
Har funderat ett extra varv kring det här med laddtrycket.
Finns det ingen risk med att den spikar om den laddar 1.4? Eller att kolvar och dylikt smälter?

För vad jag fick höra per mail, innan jag chippade, var att bilen troligtvis skulle ladda någonstans mellan 1.2-1.3. Varför laddar min 1.4? Det är väl trots allt en manuell vridning man gör på wastegate-armen? Jag hoppas verkligen att de konfigurerat styrboxen efter laddtrycket som faktiskt är där och inte något generellt laddtryck för annars spikar väl bilen?
?:-/
Användarvisningsbild
av Nightmare89
enklast skrev:
Nightmare89 skrev:hm 1.4bar :roll: :shock: :o då gor de nog jävligt bra!!!! min laddar 1.5 med steg 3 å anfra sidan e min tryckklocka helt slut å turbon e nog aldrig bytt rullat 22k nuheheh
Har funderat ett extra varv kring det här med laddtrycket.
Finns det ingen risk med att den spikar om den laddar 1.4? Eller att kolvar och dylikt smälter?

För vad jag fick höra per mail, innan jag chippade, var att bilen troligtvis skulle ladda någonstans mellan 1.2-1.3. Varför laddar min 1.4? Det är väl trots allt en manuell vridning man gör på wastegate-armen? Jag hoppas verkligen att de konfigurerat styrboxen efter laddtrycket som faktiskt är där och inte något generellt laddtryck för annars spikar väl bilen?
?:-/
laddet ändrar de med programmet inget med armen att göra... D Jag har skruvat min i botten för min e tvärslut..... min började ladda 0.7 när jag först chipade den.... Sen när Auto va klara laddade den 1.0 men blir väll en ny snart... Tycker ändå 1.4 känns mycket.
Användarvisningsbild
av enklast
Nightmare89 skrev: laddet ändrar de med programmet inget med armen att göra... D Jag har skruvat min i botten för min e tvärslut..... min började ladda 0.7 när jag först chipade den.... Sen när Auto va klara laddade den 1.0 men blir väll en ny snart... Tycker ändå 1.4 känns mycket.
Men har inte du en T4? Menar du att du chippade den för att få den att ladda original laddtryck + 0.1 :P ?

Okej, men vad är det de ställer in med wastegaten då? För att när jag ringde dom innan dom blev helt klara med bilen så sa han att man brukar få bråka en stund med wastegaten för att få den att ladda rätt tryck och det är inte alltid det går så bra då fjädern blivit slapp med tiden + att grejerna kan ha rostat ihop.

Och vad jag förstått så är det fjädern som avgör trycket som kan laddas innan wastegaten öppnas och avgaserna går förbi turbons turbinhjul istället för att gå in i turbon och få den att ladda mer.

Alltså en mekanisk funktion? Men samtidigt krockar detta med att man kan framkalla "GLT" genom att koppla ur magnetventilen vilken är en digital mojäng.

Alltså borde man kunna justera laddtrycket från två håll?
Från styrboxen och från Wastegaten.

Det finns ju folk som skruvar på sin wastegate utan att reglera upp bränsleflödet från styrboxen och spikar sönder bilen...?
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Det finns ju folk som skruvar på sin wastegate utan att reglera upp bränsleflödet från styrboxen och spikar sönder bilen...?

Gör du det e det snart sallad^^ ja du kan styra den via gaten. Min e helt jävla slut..... du kan ju sänka trycket om du vill.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]