Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
På T5 och R modeller styrs bränsletrycket efter behov av ECU:n tillsammans med en enhet som kallas för PEM. En forummedlem hade problem med sin PEM och provade då att tvångsköra bränslepumpen utan PEM. Hans bil uppförde sig då precis som Antonols dvs gick fett och bluddrade. Efter inkoppling av ny PEM gick bilen som den skulle. Jag säger inte att detta är felet men det ta detta som ett tips.
Användarvisningsbild
av hollan
du får ju börja med att återställa bilen till original och få den gå rent där
alltså byt spridarna och tanka i original mjukvara får den fortfarande dåligt så är det lättare att felsöka
Användarvisningsbild
av Jackson75
Hasse53 skrev:På T5 och R modeller styrs bränsletrycket efter behov av ECU:n tillsammans med en enhet som kallas för PEM. En forummedlem hade problem med sin PEM och provade då att tvångsköra bränslepumpen utan PEM. Hans bil uppförde sig då precis som Antonols dvs gick fett och bluddrade. Efter inkoppling av ny PEM gick bilen som den skulle. Jag säger inte att detta är felet men det ta detta som ett tips.
Här är tråden du syftar på Hasse:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... T5#p770552
av Antonol
Byter reglersonden och varenda vakuumslang jag kan hitta. Nästa steg är väl att stage 0:a bilen :evil:
av Antonol
Går fortfarande som en hink med skit. Bytte främre lambda, satte i originalspridare och laddade in originalprogramvara. Missar fortfarande litegrann på tomgången och när man kör, oavsett varvtal. Rycker till rätt så bra när man åker runt på samhället och håller låga varv. Detta resulterar dessutom i att jag knappast klarar avgasvärdena hos Bilprovningen. Co cirka 1, Hc runt 150.

Nytt och bytt:
Luftfilter
Olja
Oljefilter
Tändstift (Volvo original)
Bränsletrycksgivare
Främre Lambda
Spjällhus
LMM
Alla 5mm vakuumslangar
av Jonas_latt
Jag skummade igenom tråden snabbt och kanske har missat svaret men . Vad felsökte du med? Borde ju finnas en felkod
av Antonol
Felsökte med Dice och Vida. Hittat felet också! Det var dåliga tändspolar, vilket visade sig först efter att jag satt i fem nya! Inga felkoder alls.
av Antonol
Tanken har slagit mig, men nu var det leveranstid som räknades :oops: Prismässigt är de ju motsvarande original, så får väl se hur länge dessa håller.

Och avgasvärdena..! Katalysatorn var det mest rensade jag sett, så en ny racekat ordnade avgasvärdena galant! Tillsammans med catback-system i rostfritt blev motorljudet mummmmmaaaaa! :shock:

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]