Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengan87
tjenare!
har läst 100 olika inlägg på nätet om tomgångs problem på just S80/V70 vet inte vart man ska börja :shock:

Min går bra i början tills den blir varm då börjar den gå ner till ca 800 varv kör jag en längre stund och måste stanna så händer det att den dör eller går ner på 500 varv och olje lampan börjar blinka tydligen pga dålig tomgång. kan det vara så att luftmassemätaren ger fel eller kan det vara så att någon tempgivarna som bråkar som den går dåligt när den oftast blir varm och dricker rätt mycket bensin.
kollar man på tempen i bilen så ser det okej ut är inte så att den lägger sig i mitten så fort jag startar bilen. ?:-/
av chippah
Jag brukar börja med det enklaste/billigaste om man inte får en felkod,kan man ju minska området en hel del. Hade problem med min V70 med att bilen kunde lägga av rätt som de var vid stopp. Började misstänka lmm,gasspjäll så jag öppna filterburken och gjorde rent luftfiltret,lmm och sedan gasspjället,det senaste var boven i det hela,den var skitig.

Har du kolla lambdasoden?

De var mitt lilla tips de
av bengan87
chippah skrev:Jag brukar börja med det enklaste/billigaste om man inte får en felkod,kan man ju minska området en hel del. Hade problem med min V70 med att bilen kunde lägga av rätt som de var vid stopp. Började misstänka lmm,gasspjäll så jag öppna filterburken och gjorde rent luftfiltret,lmm och sedan gasspjället,det senaste var boven i det hela,den var skitig.

Har du kolla lambdasoden?

De var mitt lilla tips de
gasspjället gjorde jag rent när jag tog ner insuget för någon vecka sen. men kanske kan vara något skit kvar där.
tycker det är konstigt att den går bra om man inte har kört den på en stund. och att den blir skit konstig efter har kört en stund. därför jag fundera lite över om det kan vara något som inte känner av att bilen är varm och kastar in för mycket eller för lite bensin som den vill dö :/ men får ta ner den igen och kolla.
av bengan87
Hej igen!
Vissa sig vara en tändspolare som va trasig. testa och dra ur kablarna en efter en till spridarna och när jag drog ur för cylinder 2 så hände det typ inget. drog jag ur någon annan så ville bilen dö. flytta spolare 1 till två och två till ett för testa så det inte skulle va dålig spridare men efter flytten så drog jag ur 2.an och bilen dog. drog sen ur 1.an och inget hände. :)
va iväg till skroten och köpa en för 150:- och nu går den som en klocka igen! :D

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.