NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikhan
Hej

Har ett litet problem att bilen gör regenering av partikefiltret med täta intervall ca 7 mil,bytt partilkelfilter och nollställt det i datorn utan att det hjälpte,har även bytt tryckgivaren till filtret för ett par månader sen,får inga felkoder på nåt med filtret att göra däremot tappar bilen turbotrycket emellanåt får felkod 2263(laddtryck felaktig signal),kan det ha nåt samband med dpf problemet.
Nån som har nån ide vad felet kan ligga?
Senast redigerad av 1 mikhan, redigerad totalt 0 gånger.
av timebandit
mikhan skrev:Hej

Har ett litet problem att bilen gör regenering av partikefiltret med täta intervall ca 7 mil,bytt partilkelfilter och nollställt det i datorn utan att det hjälpte,har även bytt tryckgivaren till filtret för ett par månader sen,får inga felkoder på nåt med filtret att göra däremot tappar bilen turbotrycket emellanåt får felkod 0263(laddtryck felaktig signal),kan det ha nåt samband med dpf problemet.
Nån som har nån ide vad felet kan ligga?

Du skriver att du bytt DPF osv men vad har du gjort med ADM och additivvätskan då?
av timebandit
mikhan skrev:Har inte gjort nåt med ADM och additivvätskan,men ska inte den säga till när den är slut?

Ja och nej, den går tyvärr bara på en räknare så om någon har nollat räknaren för ADM tror bilen att det finns additiv trots att det inte finns. Kan vara så enkelt att det är tomt på additiv och då kan inte DPF brännas ut och då blir det regenereringar hela tiden.
Det bästa vore väl att köpa å fylla på additiv och nolla räknaren i ADM och se om det hjälper. Finns nog tyvärr ingen nivågivare eller dyligt som man kan kontrollera nivån med tror jag. Behållaren rymmer väl max 1 liter om jag minns rätt?
Användarvisningsbild
av mikhan
Ok,kan nog vara så,har inte fyllt på sen 18k mil service gått 28 nu så additivet kan vara slut kanske,tycker ändå att efter att man satt i ett nytt filter borde det vart nån skillnad mellan regeneringarna men det var det inte,men får nog fylla på iaf.
av timebandit
Ja, varje 6000mil skall det fyllas på! Slarvar man med detta så blir det tyvärr dyra konsekvenser :/ Och är det en firma som gjort alla servicearna så hade jag gått å klagat. Bara å läsa på ev. kvitton och se vad som står på dem ang. additiv.
Användarvisningsbild
av mikhan
Var lite (dum)snål vid 24k servicen och hoppa över filter och additivbyte,hörde nåt om att den säger till att additivet är slut och filtret fullt men det var tydligen fel... :???: :(
av timebandit
Att hoppa över filtret är inte dumt förutsatt att det fortfarande mår bra. Man byter väl inte om det inte är dåligt?
Däremot additiv måste verkligen fyllas på. Normalt så skall det komma upp något meddelande eller felkoder men det är tyvärr inte alltid fallet. När du valde att hoppa över additivet så kan verkstan ändå ha nollat räknaren och då tror ju bilen att det är fullt när det tex kanske nästan var tomt.
Partikelfiltret behöver inte bli dyrt, finns för ca 2500:- hos Skruvat.se eller tex eBay. Bara å köpa ett sådant å låta verkstaden montera istället. Volvo vill ha nästan 8000:- för bara partikelfiltret.
Köpte mitt filter för 2700:- på eBay för över 1år sedan nu tror jag. Fungerar kanon.
av involvowetrust
Jag fyllde på eolysvätskan (additiv-vätska) vid min 18000 milaservicen nyligen, det gick åt en liter ganska precist.
Åkte till en verkstad och fick räknaren nollad utan att de tog betalt, riktigt nice av dem.
Jag fick ingen varning att eolysvätksenivån skulle vara för låg innan servicen, men efter nollställningen så tog jag bilen på en 10-milsrunda och den degenererade stora delar av färden ,precis som om den hade suktat efter det, så man skall nog inte lite till 100% på tekniken ibland :wink:

Fylla på eolysvätskan är inte svårt, det finns bra intruktioner på nätet om detta. Jag köpte en 1-literssats på Mekonomen och där följer med allt man behöver.
Senast redigerad av 1 involvowetrust, redigerad totalt 0 gånger.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]