Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Funderat en del på progressiv servo som tillval. Hur är fungerar det? Är det värt pengarna? Fungerar det lika på alla modeller?
Användarvisningsbild
av PaNi
Har progressivt styrservo i min nuvarande V60 D5 och är nöjd. Mitt problem är att jag aldrig kört en V60 utan, så hur stor skillnaden är vet jag inte. Blir nog detta även i nästa bil, vill inte riskera att sakna det.

Hur det fungerar: I Sensus-menyn kan du välja på tre rattmotstånd. Lätt, normal eller trög. Byter inte jätteofta, mest använder jag normal och ställer om till hög om jag vet att jag skall köra långt och snabbt. Lätt är för lätt för mig. Förutom detta anpassas motståndet som en funktion av farten; lättare när det går sakta och trögare när det går fort.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag trodde funktionen också påverkade hur mycket man var tvungen att vrida ratten.. så att hjulen svängde mer i lägre hastigheter men vid samma rattutslag. Har tyckt det skulle kännas läskigt och har inte gillat funktionen p.g.a. det.. jag kanske får tänka om. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har också progresiv servo men jag har den alltid i normal, det läget passar mig bäst. Jag vill tro att alla bilar har progresiv servo och det man köper till är bara att kunna ändra motståndet. Att det ändrar sig ju fortare man kör tror jag inte har med detta tillvalet att göra.

Har jag fel?
av Primus
joel80 skrev:Jag trodde funktionen också påverkade hur mycket man var tvungen att vrida ratten.. så att hjulen svängde mer i lägre hastigheter men vid samma rattutslag. Har tyckt det skulle kännas läskigt och har inte gillat funktionen p.g.a. det.. jag kanske får tänka om. :)
BMW har ett sådant tillval. Jag beställde inte det när jag köpte BMW, men när jag provade en bil som hade det tillvalet ångrade jag att jag inte tog det. Men detta är ju många år sedan så andra bilmärken borde ha kopierat detta. För det var/är riktigt bra. Skulle idag definitivt se om det gick att få in i kalkylen om jag köpte en BMW.

Men Volvos system har jag förstått som att det enbart är motståndet. Och då känns det ju lite beiget. Betala 3000 för något som i princip alltid står på ett inställt läge och då ofta normalt känns just beiget. Men några verkar ju gilla det så jag försöker förstå varför. Det finns ju få saker som betyder så mycket för känslan i körningen som bra styrning. Och där ligger ju Volvo hopplöst efter. Även om det verkar som om de nya modellerna är lite bättre. Tänker att detta tillval gör styrningen lite bättre, inte bara påverkar motståndet.
av s6025t
R-design på XC60 har en annan styrväxel som är mer direkt än den standardmonterade styrväxeln till R_design går det inte att välja progressiv servo heller
Så här beskriver volvo hastighetsberoende progressiv servo:
Tillvalet hastighetsberoende och progressiv servostyrning använder sofistikerad, hastighetskänslig teknik för att reglera hur mycket servostyrning du behöver när du kör. I motorvägsfart är styrningen fast och positiv. Vid parkering och i låg hastighet är styrningen lätt och kräver ingen större ansträngning. Även om rattmotståndet automatiskt justeras beroende på din bils hastighet kan du välja i Sensus-skärmen mellan tre olika nivåer av motstånd - låg, medelhög eller hög.
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... a888cb1ad1
av pergrein
Det går ju mycket lättare att ratta runt bilen på en parkering m.m för den gör ju servon lättare än standard i låg fart.
Är stor skillnad mot att ratta en utan och med. Jag tror dessa 3 lägen man kan ställa i menyn är för hur fast/trög den ska bli när du kommer upp i fart. Jag är mycket nöjd med detta tillbehör och har haft det på min S80 och har det nu på min V60...

Jag röstar då på ett köp :D ...

Med vänlig hälsning
Per
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag håller med er om att styrkänslan hos många Volvo-modeller inte är på topp men min erfarenhet är att det skiljer mycket från en V70 på 16" utan progressiv servo och en V60 med 19" och r-design eller progressiv servo. V60n är inte långt ifrån en 3-serie eller A4 och i vissa aspekter bättre än dem. På hala underlag tycker jag vår XC60 kommunicerar mycket mer än både X3 och Q5 som överraskar mer. Som vanligt tycker jag bilden är mer nyanserad än vad många vill göra gällande. Har ni kört en 3-serie RWD på en liten oplogad 70-väg med DSTC avlaget (annars fastnade vi) i 2 mil? Man har värre frossa i händerna än efter 4h med röjsågen och högre puls än efter en bergodalbana.

Men det var servon det gällde, och det är inte bara möjligheten att ställa motståndet som skiljer, det är en helt annan servo som är mycket mer påkostad. Standardservon är väl enkel och gör att XC60 upplevs lite vinglig i högre (olagliga) farter samtidigt som den blir lite sävlig i låga farter. Men den progressiva är den klippstabil ända till toppfarten och mycket rappare i styrningen i låga farter. Framförallt uppskattar jag stabiliteten vid långkörning, oavsett underlag. Det rycker och drar inte i bilen pga snösträngar, språrig vägbana, vattensamlingar osv på det sätt det gör utan servon. Vid aktiv körning ger den bättre känsla då motståndet varierar beroende på hur fort man vrider ratten.

För mig är det ett lätt tillval, man använder det varje gång man sitter i bilen så pengarna betalar sig fort tillbaks. Om man inte värderar körkänslan så mycket finns kanske andra saker att lägga pengarna på.
Användarvisningsbild
av PaNi
pergrein skrev:Jag tror dessa 3 lägen man kan ställa i menyn är för hur fast/trög den ska bli när du kommer upp i fart.
Nej, så är det inte. Det är stor skillnad på de tre lägena direkt från stillastående.

För övrigt måste bilen stå still när man byter läge. Det går bra att ha motorn igång, men hastigheten skall vara noll.
av PFA
Ingår progressiv servo i något av de nuvarande paketen på XC60? Vi får se väl nästa vecka hur paketen ser ut i och med VEA.

Jag har haft funderingar på en ny X3'a och då blev jag starkt rekommenderad att välja till Servotronic. Den ingår dessutom i deras tjänstebilspaket, Business Comfort Edition.

"Servotronic innebär hastighetsberoende reglering av servoverkan för styrningen. Styrningen är lätt i lägre farter, medan den blir trögare i hög fart. Med ökande fart blir kontakten med vägen mer direkt och styrprecisionen högre. Dessutom kan föraren njuta av högsta komfort och maximal smidighet vid parkering eller körning på krokiga vägar.

I bilar med Kördynamikkontroll (Sportläge) finns två inställningar för Servotronic. Läget "Sport" ger en mycket direkt och precis styrkänsla, medan läget "Komfort" erbjuder möjlighet till en mer avspänd körning."

http://www.bmw.se/se/sv/insights/techno ... ronic.html

Det känns alltså som att principerna är desamma, men att man i Volvon dessutom har möjligheten att ställa hårdheten i tre olika lägen. BMW's Kördynamikkontroll låter däremot som en form av fördröjningsfunktion och är dessutom tillval. Någon som kan reda ut begreppen och skillnaderna?
Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]

Hej, jag är ny här på forumet d&[…]

Stötdämpare bak

Jag säger. konvertera från nivoma[…]

Min fläkt gick igång i september fö[…]