Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
1KW.. Om man kollar på vad en D6:a drar så har vi ett exempel i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=180

Han har kört 272 mil på 42 liter +479KWh.
0,15l/mil i soppa och 1,76KWh/mil

Det är en D5:a som är rätt tung, så man bör väl kunna säga att normal förbrukning på en D5:a är ca 0,7l/mil. Då motsvarar 1,76KWh 0,55l.

Nu får vi också dela den det på den tid det tar att färdas en mil, vilket i 90km/h är drygt 6min. 6 minuter är en tiondel av en timme. Om ACn drar 1KW i 6 min blir det 0,1KWh. Det skulle motsvara ungefär 3-4cl bränsle, betydligt mer då ACn går på full effekt.
Nu är dom här beräkningarna ju inte speciellt vetenskapliga utan bara en uppskattning med dom siffror vi har.

Sen är det ju också så att energiinnehållet i 1 liter diesel är 9,8 kWh, och en dieselmotors verkningsgrad är på ca 35-40%. Så en liter diesel ger väl då i slutänden ca 3,5 KWh, Vilket på min bil ger ca 1,66 mil, och en förbrukning på ca 2,1 KWh/mil. (Beräknat på förbrukningen jag har på 0.6l/mil)

Det känns inte orimligt att även om effekten "bara" är 1KW på ACn så påverkar den rätt mycket. Jag har missat flera saker i beräkningen, (som generatorns verkningsgrad som jag inte har en aning om, eller hur tas kraften från motorn till ACn?) men en liten uppfattning om att den ändå drar en väsentlig del tycker jag man kan se.
Användarvisningsbild
av Momentum
Är vi inte lite OT nu?
Annars så kan man montera bort både AC:en och generator och ladda batteriet hemma på kvällarna
Radion drar nog också några centilter, så den slänger vi ut också
Elstolar, sådan skit är inget att ha, kostar också diesel
Elbakruta och elvärmda speglar...... bort
Användarvisningsbild
av joel80
Äh.. jag tycker inte man ska skippa ACn.. på sommaren är den lika viktig för säkerheten som vilket annat av volvos säkerhetssystem som helst! Men jag tycker vi ska bli medvetna om hur pass mycket den drar och börja ställa krav på en snålare AC! På vissa elbilar har dom tagit fram ett eco-lägr på ACn, vet ej hur det är i D6an.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag köper inte något av detta med att man spar si och så mycket soppa med att ha AC-n avstängd och jag brukar ibland också kolla på färddatorn hur mycket jag spar på att ha den avstängd och det är bara typ som att stänga av all a andra elförbrukare dvs. 0 eller marginellt, ja motorns elförbrukning går ju inte att stänga av men ändå ?:-/ Nog är väl detta att gå till överdrift ?:-/ ELLER ??:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har provar ordentligt.. det har stor betydelse. I allafall då det ät skapligt varmt (alltså typ 15-20 grader som det varit när jag testat) När förbrukningen kryper ner mot halvlitern på bilarna får sånna här förbrukare större procentuell påverkan. Nästa vecka ska jag tests igen i lite lägre temperatur, troligen blir påverkan lite mindre då. Hoppad jag slipper em regnerering under tiden så jag har många mil att se resultat på. :)
av marcbe
joel80 skrev:...Men jag tycker vi ska bli medvetna om hur pass mycket den drar och börja ställa krav på en snålare AC! På vissa elbilar har dom tagit fram ett eco-lägr på ACn, vet ej hur det är i D6an.
Fortsätter offtopic diskussionen då den är intressant.

Krav finns på att AC skall vara energieffektiv. Så jobbar alla seriösa biltillverkare idag. Det är skillnad på hur dagens AC-system körs jämfört med för 15-20 år sedan. Kompressorn går ner i deplacement, förångarens referenstemperatur höjs, kondensorns luftflöde optimeras. Allt för att minska på axeleffekten på kompressorn.

Men detta kommer aldrig att göra nån jätteskillnad mot totalt energibehov så länge bilar ser ut som de gör. Vill du minska energiförbrukningen från AC får du köra en vit bil utan fönster.
En bil är ju till hälften ett växthus med mycket glasyta i förhållande till volymen som skall kylas ner. Jämför med om du hade satt en AC i ett uterum i västerläge på sommaren. Ingen rolig elräkning en solig dag.

De eco-lägen som finns är inget hokus-pokus, utan oftast ett regleringsläge där man tillåter avkall på komfort och prestanda. Dvs ACn tillåts stänga av eller gå ner i deplacement så ofta som möjligt. (I V60 Plug-In Hybrid har du PURE läget, där AC stängs av.)
Användarvisningsbild
av joel80
Intressant.. så min MY13 borde då ha lite av dessa "besparande" åtgärder trots min uppmätta förbrukning.. :)

Menar du att ACn är helt avstängd i Pure-läget i en D6:a?
Jag skulle vilja ha möjligheten att välja att köra ACn på något slags eco-läge där den kan vara igång men tillåter avkall på komfort och prestanda ibland..

Vad betyder det att ACn går ner i deplacement?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Vad betyder det att ACn går ner i deplacement?
Fixed deplacement = pumpen pumpar en viss volym per varv den snurrar... Tänk en kolvpump med tex 2 liter slagvolym, den kommer att pumpa 2 liter per varv.

Variabelt deplacement, där kan du ändra slaglängden så den pumpar variabel volym per varv.

BMW, Mercedes och Audi har dessa, jag vet inte om det sitter på Volvo också ?
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?