Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev:Blev såld till nån idag den V70 DRIVe 2012 Momentum jag sneglat på lite (som jag lista lite längre ner i ett inlägg). Jag var inte så på alerten på den för den låg så jäkla långt från där jag bor, annars skulle den passat mig bra. Jag velar med det här med 24 mån garanti som de flesta handlare har på såpass nya bilar jag är intresserad av, det blir knepigt att nyttja garantin om det skulle behövas när handlarn bor för långt bort. Får se om "stora Volvohandlaren" i vårt län får in nåt lämpligt snart, just nu har de mest V70 DRIVe Kinetic men det är jag inte intreserad av, vill ha Momentum.
Just nu inga andra V70 DRIVe 2012 som intresserar mig på blocket osv. Men det kan ju dyka upp när som helst nåt som passar mig. Kollar av blocket, bytbil, bilweb m fl nästan varje kväll innan läggdags för att se om nåt intressant kommit in. Får ha tålamod.

/Bo
Fan surt när man har gått och laddat länge. Men så är det och det är ju lite det som är grejen att är det "rätt" så försvinner den snabbt så det handlar om att lägga ner sig ordentligt och läsa på som fan.
Tror att du hade blivit besviken på snålsnurran även om den är fan så bra men v70 är en tung bil...
Var lite tveksam till D3 då jag inte ville ha mindre effekt än tidigare (MY10 2.4D 175 HK 420Nm) nu så måste jag erkänna att jag inte märker någon skillnad mot den nyas 163Hk o 400Nm.

Ju mer påläst du är desto snabbare kan du värdera vad som är en bra affär vilket är hemligheten med all förhandling...

Kan tillägga att jag brukar lägga en 4-5 mån på att ladda inför en bilaffär :oops:
Men då är jag iaf djävligt säker på att det är "rätt bil"
Användarvisningsbild
av bem
oldtimersmc,
Jo det gäller att läsa på så man vet vad man betalar för - det är ju ett sammelsurium av saker som kan skilja.
Har i alla fall hittat försäljningsbroshyren för V70 2012 i digital form på nätet så jag kan se exakt vad som ingår i de olika utrustningspaketen Kinetic, Mommentum, Summum, R-design och tilläggspaket som Herrgårdsvagnspaket, Drivers support paket och Teknikpaket.
Och vad som ligger utanför dessa paket och vad som måste vara fabriksmonterat och vad som kan eftermonteras. Det är rätt viktigt att ha koll på.
T ex skulle man vilja ha 7 tum bildskärm så måste det från början vara fabriksmonterat High Performance Multimedia ljudanläggning (el Premium Multimedia). Uppskattar man PCC (nyckellöst start-/låssystem) måste det vara fabriksmonterat, likaså Volvo On call, RTI navigationssystem, Digital TV funktion osv.
I de flesta annonser rabblar säljaren upp allt som ingår t ex i Momentumpaketet och nånstans i smeten kan man hitta några ord om nåt extra utöver detta, ord som voc och liknande som kan vara lätt att missa.
Men för min del är det Momentum, 7 tums bildskärm och helst fjärrstyrd värmare från nyckel (eller Volvo On Call) som är mest intressant. Och drag plus vinterdäck förstås men det är lite utanför egentligen men är ju bra om man kan få med i köpet.

Men det mest förvirrande är det stora prisspannet för likvärdiga V70 DRIVe av samma årsmodell och med samma utrustningspaket och de rullat ungefär lika mycket. Det blir jag inte klok på. Och de dyraste sådana faller bort för min del då jag uppfattar dem som överprissatta.

Har letat ca 3 veckor nu efter lämpliga V70 men jag har nog inte tålamod som du hade att leta/ladda i 4-5 månader men det känns ibland som det skulle kunna sluta med det men jag har nog insett att man troligen inte kan få allt man skulle önska en nästan ny beg V70 skulle ha men den nedan jag lista förut hade allt det jag önskade. Blir nog svårt att hitta en sån igen. Jag får nog vara snabbare nästa gång. Å så det där med färgen på bilen, klarar inte vit, röd el svart bil (ej metallic) för jag tycker en bil utan metallic ser lite tråkig/livlös ut, så det blir en avgränsning där också för min del.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Jag vill nog hålla med om att många dessa bilar är rejält överprissatta. Om du utgår från de lägst prissatta av jämförbara bilar och prutar på det priset, då börjar du närma dig det verkliga marknadspriset. S.k. "utrustning" är det få som betalar mer än marginellt extra för. Undantaget är xenonstrålkastare och dragkrok, som ger en aning högre pris. Ha is i magen och begränsa dig inte till närområdet, då får du garanterat betala alldelses för mycket för den tilltänkta bilen, om du inte har väldig tur.
bem skrev:oldtimersmc,
Jo det gäller att läsa på så man vet vad man betalar för - det är ju ett sammelsurium av saker som kan skilja.
Har i alla fall hittat försäljningsbroshyren för V70 2012 i digital form på nätet så jag kan se exakt vad som ingår i de olika utrustningspaketen Kinetic, Mommentum, Summum, R-design och tilläggspaket som Herrgårdsvagnspaket, Drivers support paket och Teknikpaket.
Och vad som ligger utanför dessa paket och vad som måste vara fabriksmonterat och vad som kan eftermonteras. Det är rätt viktigt att ha koll på.
T ex skulle man vilja ha 7 tum bildskärm så måste det från början vara fabriksmonterat High Performance Multimedia ljudanläggning (el Premium Multimedia). Uppskattar man PCC (nyckellöst start-/låssystem) måste det vara fabriksmonterat, likaså Volvo On call, RTI navigationssystem, Digital TV funktion osv.
I de flesta annonser rabblar säljaren upp allt som ingår t ex i Momentumpaketet och nånstans i smeten kan man hitta några ord om nåt extra utöver detta, ord som voc och liknande som kan vara lätt att missa.
Men för min del är det Momentum, 7 tums bildskärm och helst fjärrstyrd värmare från nyckel (eller Volvo On Call) som är mest intressant. Och drag plus vinterdäck förstås men det är lite utanför egentligen men är ju bra om man kan få med i köpet.

Men det mest förvirrande är det stora prisspannet för likvärdiga V70 DRIVe av samma årsmodell och med samma utrustningspaket och de rullat ungefär lika mycket. Det blir jag inte klok på. Och de dyraste sådana faller bort för min del då jag uppfattar dem som överprissatta.

Har letat ca 3 veckor nu efter lämpliga V70 men jag har nog inte tålamod som du hade att leta/ladda i 4-5 månader men det känns ibland som det skulle kunna sluta med det men jag har nog insett att man troligen inte kan få allt man skulle önska en nästan ny beg V70 skulle ha men den nedan jag lista förut hade allt det jag önskade. Blir nog svårt att hitta en sån igen. Jag får nog vara snabbare nästa gång. Å så det där med färgen på bilen, klarar inte vit, röd el svart bil (ej metallic) för jag tycker en bil utan metallic ser lite tråkig/livlös ut, så det blir en avgränsning där också för min del.

/Bo
Som jag har letat!
Kan du lägga upp en länk på den digitala broschyren, vore trevligt att fördjupa sig ytterligare. Ps denna gång tig det bara 8 veckor att vaska fram "rätta bilen".
Användarvisningsbild
av bem
Hej oldtimersmc,

Här kommer länken till V70 2012 Volvobroschyren på svenska:
http://www.upplandsmotor.se/upload/Doku ... MY12-4.pdf

Volvo kan verkligen konsten att göra förföriska broshyrer.
Svår att skriva ut men liggande A3 "anpassa till utskrivbart område" är läsbar om man nu vill försöka sig på det, det har jag provat - har suttit vid köksbordet och "nött" den några gånger nu så jag kan den nästan utantill :)

En sak som slagit mig när jag läst broshyren och kollat vad som säljs beg ute i verkligheten det är vad få V70 som har BLIS döda vinkeln, adaptiv farthållare, Driver alert, PCC nyckelsystem, RTI navigeringsystem, Volvo On Call. Halva broshyren surras det ju om sånt.
Ingen köper det antagligen för att det blir för dyrt för de flesta tjänstebilsåkarna när de skall ha ny bil.
De flesta har bara nåt av de stora paketen Kinetic eller Momentum och inte så mycket mer.

Skulle du råka se en V70 2012:a DRIVe med spec jag tidigare listade nedan så posta gärna en länk här. Jag missar säkert många därute även om jag är lite extra på hugget nu efter den senaste "missen".

/Bo
Men om du hittar en bil långt bort med garanti, så tror jag säkert du får lämna in den på en närmare verkstad där dubor OM den skulle gå sönder. Är inte rimligt att de skulle kräva att du åker kanske 80 mil för en reparation. Men det är ju bara att fråga försäljaren.
Användarvisningsbild
av bem
Motörhead skrev:Men om du hittar en bil långt bort med garanti, så tror jag säkert du får lämna in den på en närmare verkstad där dubor OM den skulle gå sönder. Är inte rimligt att de skulle kräva att du åker kanske 80 mil för en reparation. Men det är ju bara att fråga försäljaren.
Kanske funkar med Selekt **** stjärnig garanti för den verkar vara i stort sett en nybilsgaranti vad det verkar. Volvo som står för fiolerna på den garantin kanske? Om ja, då borde väl vilken Volvoåterförsäljare som helst få åtgärda ev fel enligt sån garanti?

Övriga 24 mån garantier som Volvo handlare (el andra handlare) kan ha på nyare beg Volvo har jag svårt att se att man kan få åtgärdat hos en annan handlare eller kedja som handlaren tillhör (typ Bilia m fl) än där man köpt den.
Föreställ Er att man köpt en bil hos "Nisse Nilsson Volvobolaget" med 24 mån garanti, man åker hem och växellådan rasar efter ett tag, låt säga att det finns en lokal Volvo handlare, inte är väl han så pigg på att reparera en bil som sålts av ett helt annat bolag (låt vara en Volvoåterförsäljare)?

Ingen som köpt en bil med 24 mån garanti hos nån handlare långt från där ni bor och vet hur det brukar vara med de här typerna av garantier på nyare Volvobilar?
Har sett såna garantier går under namn som MaxiTrygg, Plusgaranti, Extra Trygg osv.

/Bo
bem skrev: Övriga 24 mån garantier som Volvo handlare (el andra handlare) kan ha på nyare beg Volvo har jag svårt att se att man kan få åtgärdat hos en annan handlare eller kedja som handlaren tillhör (typ Bilia m fl) än där man köpt den.
Föreställ Er att man köpt en bil hos "Nisse Nilsson Volvobolaget" med 24 mån garanti, man åker hem och växellådan rasar efter ett tag, låt säga att det finns en lokal Volvo handlare, inte är väl han så pigg på att reparera en bil som sålts av ett helt annat bolag (låt vara en Volvoåterförsäljare)?
Den lokala volvohandlaren kommer va jättepigg på att laga den så länge Nisses nilsson volvobolaget betalar fakturorna. Jag tror som sagt inte detta är ett problem, eller rättare sagt det skall inte va ett problem.
Användarvisningsbild
av bem
jpennerb skrev:Men det är ju bara att ringa och fråga en återförsäljare om det går att få bilen lagad hos en annan.
Jovisst, men situationen kan ju inte vara så ovanlig så jag tänkte nån annan kanske visste också.
Samma situation blir det ju om du flyttar till en annan del av landet under tiden garantin gäller, inte helt ovanligt det heller.

/Bo
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 28
Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]