Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MuttaboVolvo
#791430
Hejsan alla glada hemmapulare och proffs!
Inhandlade en 945 -93'a som vinterbil för ett par dagar sedan och letat efter samma problem som jag strax kommer till bland trådarna (och sökfunktionen) men hitills inte kunnat komma fram till någon vettig lösning.

Problembeskrivning
Halv/helljus
Alltså, en Volvo 945 från 1993.
I läge "0" på ljus strömställaren (längst till vänster) så fungerar följande:1.halvljus automatiken (instrumentbelysning mm då tändingen är på och även när motorn går)
I läge "Parkljus" så tänds endast positions ljus och instrument belysning (så här långt funkar det som det skall)
I sista läget på vredet där halvljus skall lysa oavsett om tändningen är på lyser INGET, spelar ingen roll om nyckeln är ur, tändningen på eller om motorn går, INGET LYSER! "Ljustutan" fungerar i alla lägen, den blå indikationslampan i instrumenthuset tänds då man "blinkar" med ljustutan, och även ifall man drar hel/halvljus - spaken helt mot ratten (så helljuset skall tändas och inte bara "ljustuta") så blinkar man bara med helljuset, alltså, i övrigt är allt svart och bara ljustutan fungerar.

Hitills felsökta punkter
1. Har testat med nytt vred till strömställaren för ljuset (den som sitter längst till vänster på instrumentbrädan) testat flera, ingen förändring av problemet.
2. Testat med ett par olika spakar, fortfarande ingen förändring av problemet.
3. Testat byta relän (Halvljus-automatiken samt helljus) ingen förändring.
4. kontrollerat säkringar, rengjort kontaktytorna till både säkringar och relän med elektronik spray. Fortfarande ingen förändring.

Nu har mitt tålamod prövats X-antal timmar ute i garaget utan att jag på något vis blivit klokare därför ställer jag frågan till er.
har jag förbisett något? har ni tips, idéer, förslag, varit med om samma sak? tveka inte! posta era förslag/idéer/funderingar/lösningar
av jesper13
#792355
du kan ha samma fel som jag hade på min 745 1992.

det går en kabel från strömställaren till ljusreläet, gul/vit om jag inte minns fel, denna tar vägen om den originalmonterade volvostereon och sedan vidare till reläet. om tidigare ägare bytt stereo kan det hänt att man helt enkelt klippt den gul/vita kabeln och då får inte reläet ström från strömställaren.

kolla bakom stereon om du har två gul/vita tåtar. kolla med ledningsprovare om de går till vredet och till ljusreläet. isåfall är det bara att skarva ihop kabeln.

PS, det tog ett bra tag och en rejäl djupdykning i original kopplingsschema innan jag hittade felet. DS
#792555
jesper13 skrev:du kan ha samma fel som jag hade på min 745 1992.

det går en kabel från strömställaren till ljusreläet, gul/vit om jag inte minns fel, denna tar vägen om den originalmonterade volvostereon och sedan vidare till reläet. om tidigare ägare bytt stereo kan det hänt att man helt enkelt klippt den gul/vita kabeln och då får inte reläet ström från strömställaren.

kolla bakom stereon om du har två gul/vita tåtar. kolla med ledningsprovare om de går till vredet och till ljusreläet. isåfall är det bara att skarva ihop kabeln.

PS, det tog ett bra tag och en rejäl djupdykning i original kopplingsschema innan jag hittade felet. DS
jesper13: Du är faan helt underbar <3 (Nej, jag är inte GAY, men du har räddat mig!!
Killar som dig som dels haft samma problem, dels är villiga att delge sina erfarenheter till en "novis" är helt ovärdeliga, helt ärligt, har du vägarna förbi Alingsås så leta upp däckpojkarna på Malmgatan 14, så bjuder jag dig på en fika :D

>glad kille.se<

Finns ingen hydralik i spegeln.

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]