Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Da provade jeg å dra ut en og en kontakt på spridarne i från reg-reim mot høyre. Det låt helt likt på 1, 3 og 5-te spridar, altså slik det skal låte når en 5 sylindre motor går på 4 sylindre. Men på spridar 2 og 4 så stoppet motoren tvert! Hva er konklusjonen da? Er spridar 1, 3 og 5 eller en av dom kass?

Bilen går som en skit etter denne testen og "Motorservice erfordras" lyser opp. Har bilen gått i nødmodus?

V70 2002, 2.4d automat.
Jag testade samma sak på min D5 -02 för en tid sedan, minst reaktion blev det på cyl 1. Motorn stannade när jag testade 3:an och 5:an men inte på 1,2,4. Det blir felkoder som man måste ta bort, jag har en billig felkodsläsare som klarar det.
Min gick aldrig ned i något nödläge, bara felkoderna.
Det är en väldigt orolig tomgång på min motor, det var därför jag kollade om alla spridarna reagerade lika, bränsletrycket svajar ganska mycket så jag misstänker bränsletryckregulatorn eller någon spridare.
Går din oroligt på tomgången, eller var det något annat som gjorde att du drog ur kontakterna?
Jeg vet ikke hva du mener med orolig tomgang. Går rpm opp og ner, eller går motoren hardt? Mitt problem er at motoren går hardt og låter mer som en fiskeskuta. Motoren vibrerer også mycket. Men jar har hørt at vacuumpumpen kan lage denne lyden. Hvis du tar av lokket for oljepåfylningen mens motor går på tomgang, så vil du høre denne lyden mycket godt.
Motorn går hårt, ingen reaktion på varvräknaren. 2 till 5 sekunder mellan gångerna, i mitt fall beror det nog inte på vacuumpumpen.
Vibrerar även när det händer och låter som den går orent.
Jag tror mest på en spridare men det märks inget när man kör bara på tomgången, så tills det blir värre får det vara....

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.