Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DKG
Hej,
Jag har en Volvo S40 – 2001, igår så när jag var ute och körde så gick bilen kanon. Men efter en stund så märkte jag att bilen börja gå trögt. Den går inte vansinnigt trögt utan mera som om den går jäkligt orent. Man kan också förklara det som om att bilen hackar sig fram lite gran vid gaspådrag.
När jag kom hem så lyfte jag på huven och försökte lyssna efter något missljud, jag märkte att motorn vibrerade relativt mycket och ett svagt knackande ljud kom från höger sida av motorn om man står och tittar på motorn framifrån. När jag stängde av motorn så hörde jag också ett surrande ljud från säkrings och relä boxen som tillslut slutade.
I morse så startade jag bilen igen och motorn går lika dåligt, men det knackande ljudet är borta och även de elektriska surrande ljudet från säkrings boxen är också borta. Däremot så märkte jag ett pysande ljud från motorn när jag stannade den och jag lyfte på oljestickan, och då var det som att trycket släppte.
När man har bilen på tomgång så vibrerar bilen och motorn väldigt mycket men varvtalet är stabilt.

Är det någon här på forumet som har varit med om något liknande eller har en teori om vad det kan vara för fel?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Ping84
Alltså jag är bara en amatör men vatten/fukt i tändstift? dåliga tändstiftskablar? Bensinpump kass?

För vi hade en annan bil som vibrerade som fan när det kom fukt/vatten vid tändstiften, vibrerade som fan en annan gång när bränslepumpen gick sönder.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?