Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enklast
Gör gärna det, filmer och statistik är alltid välkommet!

Jag ska chippa min på fredag nästa vecka.
Användarvisningsbild
av enklast
Nu börjar det dra i ihop sig.
På fredag smäller det.

Jag börjar dock få lite kalla fötter inför ett steg-1. Ska man gå på ett steg-2 direkt? :-O)

Vilka är fördelarna med steg-2 ? Laddar den högre? får den mer häst? mer vrid? mer oljud? eller är det ett härligt ljud? Tänker mest om man kör långt, då kanske man inte orkar med att bilen låter som en jävla cirkus.

Rada gärna upp:
Fördelar Steg-2
..
..
..
Nackdelar Steg-2
Pris
Oljud
..
..

Shit vilken stress! Akuta svar uppskattas
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Mer effekt får du inte på steg 2

Det e gör exta är att bytta avgas fram till katt till 2.5t eller 3t kommer att låta mer men sj tycker jag det e godare!!

Vid steg 3 får du hela vägen 3 eller 2.5 då har du mera effekt å laddet blir mera med programvara.

I mitt tycke så ska du gå till steg2 ta 3an direkt!

Här har du lite motorljud på min bil

Första e original 2 halvsats å sista 3t hela vägen till turbo. Hoppas det hjälper. Låter typ lika tills du drar på hehhe :-)-)

Juste apropå filmen ja lova så börja ena dämparen att läcka så bilen e ej körbar....

Hittade nu denna dock har bilen bsr när den här filmen gjordes!

Hoppas detta hjälper dig en bit. :D

Harv du fler frågor eller funderingar e det bara att fråga! :D :-)-)
Användarvisningsbild
av enklast
Nightmare89 skrev: Hoppas detta hjälper dig en bit. :D

Harv du fler frågor eller funderingar e det bara att fråga! :D :-)-)

Tusen tack för ditt inlägg det fick mig att fatta ett beslut! :)

Det blir Steg-1 av flera skäl:

*Bilen har gått 29000 mil (anledningen till varför jag inte lägger ett steg-3 på den)
*Den kostade 9500kr (anledningen till varför jag inte lägger ett steg-3 på den)
*Den har endast 2 ägare innan mig och turbon knappt använd, dels för att båda ägarna varit över 40 och dels för att turbon troligvis laddat GLT de senaste 5 åren.(Anledningen till att jag övh. lägger pengar på den)
*Den är en fas-2 (skulle vilja ha en fas-3 innan jag lägger för mycket pengar på bilen, speciellt efter jag tittat på din bil i din tråd :-)-) )

Men några frågor har jag allt. 8)
Ponera att jag skulle köpa steg-3. Skulle jag kunna ta det systemet och sätta på min nästa bil vilket blir en fas-3? Inser att chippningen blir svår att förflytta men hoppas att det inte kostar mer än 3000kr isf. att chippa oavsett steg-konfiguration.

Exempel:
Jag monterar steg-3 kat, downpipe osv. på en originalchippad fas3.
Jag åker till autotech eller liknande och betalar för chippning endast (Bilen kanske inte startar med ett utblås den inte är konfigurerad för? ?:-/ ). Men i min värld om jag lyckas trolla bilen till autotech med ett steg-3 system då bör priset bli 3000kr för endast steg-3 chippning eller är det något jag missar? ??:-/ (Vet att du inte jobbar där och att jag kan fråga på fredag, men tänkte utifall du har koll ändå :-DD )

Sen har jag upptäckt att mina lameller är på väg att ge upp. Växlarna går inte i så lätt, liksom "ramlar" i . Behöver jag göra något akut ingrepp här efter att jag chippat den för steg-1? Vill ogärna att kopplingen ska braka åt helvete? (Ren misär att byta antar jag?)

Värt att veta är att jag har ett stundande kamremsbyte som jag har en kille som ska ordna för 1500kr(arbetskostnad) Vad är rimligt att ta betalt för att byta hela koppling, utrampningslager och gud vet vad mer som behövs för att få en ordentlig koppling? Och är det värt det på en bil som rullat 29000? Då borde väl bilen tänkbart kunna rulla åtminstone 10000mil till? Eller har vi mer vitala delar som bör bytas på drivlinan för att få en bensinare att gå långt?

Vad gav du för din kärra?

Än en gång; tusen tack Nightmare89 för att du underlättade min förvirring inför chippningen på fredag! :) :-)-)
Tack ni andra för alla svar också!

Simma lugnt! :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
jag hade lätt valt bort 3" hela vägen. 3" främre sen 2,5" duger utmärkt och går åka med utan dån.... men man kostar ju inte på mera än bilens värde :roll: Nu kasta jag sten i glashus :lol:
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Malish skrev:Ursäkta att jag fråga, men Fas3?
vad jag vet så finns väl bara fas 1, Fas 1,5 och fas 2?
sedan kom väl en ny modell?
fas 1 96 till 99 fas 1.5 00 fas 2 01 till 2002 fas 3 2003 till 2004

Typ det enda som skiljer på utsidan mellan fas 2 å 3 är att det är en annan gril på bilen + att alla lister e lackerade.
I bilen är det annan ratt mittkonsol med mugghållare + annan instrumentpanel. 04an fick även kromringar även kallad classic då det var sista modellen av den bilen. T4an slutade dock tillverkas 03 så det e sista modellen av den motorn. Går även rykten om att 03an fick den riktiga effekten som fas 2 aldrig fick. 220hk finns dock inga pappren på det då volvo inte reggade om bilens bevis... FInns inte heller någon som bänkat en original 03a.
Men vad folk testat så har 03orna dragit ifrån en fas 2 men det e knappt märkbart!
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Nexus skrev:jag hade lätt valt bort 3" hela vägen. 3" främre sen 2,5" duger utmärkt och går åka med utan dån.... men man kostar ju inte på mera än bilens värde :roll: Nu kasta jag sten i glashus :lol:
OJ OJ nu e det sten i huset D

heheh nä jag kan väll säga såhär sålänge du kör normalt så låter 3 typ som original i kupen. Min förra s40 hade original avgas med 1 japs.
Det låter mer i den bilen än va min som jag har nu med 3 hela vägen bak. dock om du drar på över 4tusenv så låter det :-)-)
Användarvisningsbild
av enklast
Snart avgår jag från Borås och åker mot trollhättan. Restid 90 minuter. Återkommer med rapporter ikväll. :)

Har även en blåtand felkodläsare, ELM327 så jag kan få ut effektskillnader i grafer sen om någon är intresserad. Har mätt effektkurvor sedan bilen köptes så det ska bli intressant och se skillnaden direkt efter chippning och sedan följa kurvorna tills den nått den effekt den ska ha. (Ska tydligen vara inkörningstid efter chippning som jag förstått det.)

BTW.
Har märkt att bilen luktar bensin när man är utanför kupén. Verkar endast vara vid kallstart, vid varmkörning så luktar det ingenting såvida jag inte vant mig vid lukten. Men vid kallstart luktar det märkbart mycket bensin. Vad kan detta vara? Inga felkoder har registrerats. Ibland rapporteras dessa felkoder vid motorbromsning i nedförsbackar.(Blev bättre efter jag bytt en magnetventil från kolkanistern, felkoden dök tidigare upp dagligen, nu kommer den i spridda skurar, oftast efter att jag kört bilen hårt och motorbromsar i nedförsbacke):
  • P0102 - MASS OR VOLUME AIR FLOW CURCUIT LOW INPUT
    P0171 - SYSTEM TOO LEAN (BANK 1)

Ha en trevlig dag gott folk! :)

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]