Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag går i tankarna att införskaffa mig delar så att jag får ihop ett ATM400 kit till min bil.
Det finns sådana kit specade för både C30 och S40n. Som jag har förstått har 2.5T motorn som ser likadan ut som 2.5FT motorn fast enbart bensin då.
Så det borde ju finnas möjlighet att få på samma delar på en B5254T11 motor.

För er som inte vet vad detta är så är det följande:

Denna innehållsförteckning gäller då Volvo C30 T5 (likadan motor fast bensin).
Produktbeskrivning:
380 hk 520 Nm

Trimsteget innehåller:
* K16 Turbo (Passar väl rätt på?)
* Elevate luftrör (Här får man hitta på en lösning.)
* Luftfilterkit (Finns ju diverse kit ute på marknaden att få tag på)
* Spridare 550 cc (Passar väl rätt på?)
* Aluminium intercooler (Här är frågan om det finns en modellanpassad IC någonstans att få tag på?)
Jag har hittat denna: http://www.do88.se/sv/artiklar/motor-_- ... ooler.html
Frågan är då. Är ICn på V70II samma som på V70n tro? Annars får man försöka på ihop det med en universalIC utan att modifiera bilen.

* 3,5" ATM rostfri downpipe med ersättningsrör för katalysatorn. (Passar väl rakt på? eller om Ferrita tillverkar en)
* 3" rostfritt sportavgassystem från katalysatorn och bak. (Ferrita kan specialtillverka detta till V70II)

Här inser jag att möjligheten att köra på E85 kanske försvinner. Men jag tror att Autotech har mappning för multifuel.
Mjukvara (Autotech).
* Höjt varvstopp
* Höjd fartspärr
* APC
* Mappning
Senast redigerad av 1 Denesfay, redigerad totalt 0 gånger.
Är inte en 2.5T/FT som grund en lågtryckare med hög kompression? Detta borde begränsa ett högre laddtryck. Ett riktig T5 motor har väl både lägre komp och högre laddtryck från grunden.

Rätta mig om jag har fel! :lol:
Jag mailade och frågade Autotech om just detta och fick till svar:

""Hejsan!

Vi kommer att ta fram intercooler och avg till denna då efterfrågan är stor..

Kan inte svara på om vi kommer att kunna erbjuda ATM400 på den men vi kollar på det!

Med avg ic magnetventil luftfilterkit så skall den lämna drygt 300hp

Med vänlig hälsning/Best regards,
Patrik Carvall
Autotech motor""

Så det låter ju lovande. Vänta till våren så kanske det finns lite mer godis till bilen! :-)-)
Denesfay skrev:Med avg ic magnetventil luftfilterkit så skall den lämna drygt 300hp
Autotech bänkade en 2.5FT som lämnade 298hk och det med endast APC. Känns som mycket extra pengar för att få några extra hk. Är helnöjd med min extra effekt som APCn gjorde och har än inte vant mig och det räcker gott och väl till.
jpennerb skrev:
Denesfay skrev:Med avg ic magnetventil luftfilterkit så skall den lämna drygt 300hp
Autotech bänkade en 2.5FT som lämnade 298hk och det med endast APC. Känns som mycket extra pengar för att få några extra hk. Är helnöjd med min extra effekt som APCn gjorde och har än inte vant mig och det räcker gott och väl till.
Okej. DÅ kanske man kan hamna en bit över 300 sträcket då. Om det redan med APCn blir 294 hk.

Men jag är ute efter ett ATM 400 kit.

Men en 3,5" downpipe + Elevate luftfilterkit skulle nog sitta rätt fint ändå. Få lite härligare ljud.
En undran är hur turbon kommer att må. Känns redan nu som att den ligger på gränsen. Det sitter en väldigt liten snurra som börjar ladda redan vid 1500rpm.
jpennerb skrev:En undran är hur turbon kommer att må. Känns redan nu som att den ligger på gränsen. Det sitter en väldigt liten snurra som börjar ladda redan vid 1500rpm.
Det sitter tydligen en KKK K04 på B5254T11 motorn. Ser ut som såhär med "inbyggt" grenrör:
http://i116.photobucket.com/albums/o12/ ... 2Large.jpg

Ska försöka hita specs på den lille rackarn.
Senast redigerad av 4 Denesfay, redigerad totalt 0 gång.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]