Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
kvantskum skrev:Jag har läst någonstans att vissa smartladdare ligger och drar en aning ström ur batteriet om de inte är inkopplade till nätet.
Om man då kopplar in en sådan konstant på batteriet och inte laddar så ofta så kanske den ligger och smygdrar ström istället?
Det gör den, men det lär inte va många mA om jag gissar. Det LÄR inte va någon fara.

Jag har gjort såhär på min XC60, men det går ju inte att ladda med stängd huv då. Sedan ansluter jag lämplig ctek laddare.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev: Det gör den, men det lär inte va många mA om jag gissar. Det LÄR inte va någon fara.
[/img]
Alla lysdioderna på CTEC:en lyser ju för fullt i alla fall när jag kopplar den till batteriet, Nu drar ju inte lysdioder så mycket men det skulle ändå inte kännas helt bra att långtidsparkera så.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev: Alla lysdioderna på CTEC:en lyser ju för fullt i alla fall när jag kopplar den till batteriet, Nu drar ju inte lysdioder så mycket men det skulle ändå inte kännas helt bra att långtidsparkera så.
En snabb koll på ctek.se säger att backströmförbrukningen är 1Ah per månad på deras normala laddare. Så för att tömma batteriet med hjälp av en ansluten ctek laddare får du nog parkera i 3-4 år i allafall.

I förhållande till alla andra vilospänningar i en bil är detta verkligen helt försumbart.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev: Alla lysdioderna på CTEC:en lyser ju för fullt i alla fall när jag kopplar den till batteriet, Nu drar ju inte lysdioder så mycket men det skulle ändå inte kännas helt bra att långtidsparkera så.
En snabb koll på ctek.se säger att backströmförbrukningen är 1Ah per månad på deras normala laddare. Så för att tömma batteriet med hjälp av en ansluten ctek laddare får du nog parkera i 3-4 år i allafall.

I förhållande till alla andra vilospänningar i en bil är detta verkligen helt försumbart.

/Martin
Ok, då är det bara den mentala spärren då att det känns lustig med att lämna den på lysande som en julgran :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Med detta är inte sagt att Biltemas laddare har samma backströmsförbrukning. Man brukar få vad man betalar för ;-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Rådlös skrev:Då är ju Clas Ohlson lite bättre dimensionerad, men i en liknande prisklass: http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... ch/36-4818
Nja
Cotech:
Laddkapacitet 1,2-120 Ah
Laddström 4A

Biltema:
Laddkapacitet 3–80 Ah
Laddström 4A

Konstigt att Cotech klarar 120Ah batterier medans Biltemas bara klarar 80Ah när båda är på 4A.
Dock såg jag att Biltema bara är IP20 klassad medans Cotech har IP65.

Med denna http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel- ... r364828000 till Cotech så blir den ju smidig att koppla in men det ingår på Biltemas.

2444ever skrev:Jag har en sån här CTEK från Clas O:
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... 00/36-3763
Forskade lite när jag köpte den vad Zafir står för, men kom inte fram till något, men den fungerar bra. De har även fler (billigare) CTEK att välja på.
Ska kolla clas ohlssons laddare.
Ni får ha tack för alla inlägg och tips.
Tar gärna emot fler erfarenheter.
av 9070
Cox: hur har du kopplat in din? Har du värmaruttag på sidan som du sedan kopplat in laddaren på? Har nämligen själv en likadan laddare i kartong, men har nu en diesel och har då ingenstans att koppla in den
av rid54
Att ange batterikapaciteten på en laddare är en underlig idé. En laddare med kvalitet kan ge en rejäl laddström (4 A+) och känner batteriets spänning under laddningen. När batteriet är fullt, går den över till underhållsladdning. Batteriets kapacitet spelar i princip ingen roll alls, för processen ser likadan ut fastän den går ju långsammare med ett "större batteri". Även en stor behållare fylls till slut med ett litet flöde... Riktigt små batterier kan ju vara problematiska, eftersom strömmen vid underhållsladdning blir väl stor om laddaren är avsedd för lastbilsbatterier, men att haka på ett större batteri än vad som anges i "reklamen" torde inte vara ett problem.

Edit: Rättelse: Problemet kan möjligen vara att laddarens underhållsström är anpassad för en viss maximal batterikapacitet, men det spelar inte så stor roll i det praktiska livet... Man använder ju oftast laddaren för att fylla upp ett dåligt laddat batteri, inte för årsvis lagring. Har man sådant på agendan bör man nog vara mer noga vid val av laddare.
Användarvisningsbild
av Perc
Om ni ska montera fast, köp en Defa eller Calix-laddare istället. Dom är gjorda för det.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]