Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Ska eventuellt byta min kupefläkt då den kvittrar på lägre hastigheter när det är kallare ute. Har blivit informerad om att kupefläkten de säljer på vparts levereras utan fläktmotstånd, så min fråga är - Går det att använda den dåliga fläktens fläktmotstånd och montera på den nya fläkten? Hur är passformen på fläkten jämfört med original? Original kostar ca 3300:- på Volvo, förmodar då att den kommer med fläktmotstånd och den på vparts kostar 995:- så det finns lite kosing och spara där. :-)-)
av Motörhead
Menar inte att låta dryg nu, men du ska nog fråga Vparts dessa frågor. Eftersom de säger att alla produkter motsvara original så ska det i min värld bara vara att flytta över motståndet direkt och fläkten i sig ska passa utan modifieringar.
Har precis samma problem jag och ska byta min när ekonomin så tillåter. Blir nog Vparts för mig med.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Motörhead skrev:Menar inte att låta dryg nu, men du ska nog fråga Vparts dessa frågor. Eftersom de säger att alla produkter motsvara original så ska det i min värld bara vara att flytta över motståndet direkt och fläkten i sig ska passa utan modifieringar.
Har precis samma problem jag och ska byta min när ekonomin så tillåter. Blir nog Vparts för mig med.
Har frågat dem - det var därifrån jag fick infon men vill vara absolut säker innan jag beställer. Har tidigare råkat ut för att det är sagt att det ska "motsvara original" men har inte varit så - därav mitt inlägg. Om nån här på forumet har erfarenhet av deras kupefläkt är ju det den bästa feedbacken man kan få.
Användarvisningsbild
av Perc
Skulle det inte gå att återanvända gamla fläktmotståndet skulle det ju vara rätt meningslöst att sälja en fläkt utan, eller? ;)
av Jonas_latt
Säker på att du måste byta fläkten? Min låter också lite på låg hastighet. Men läste mig till att det räcker att smörja upp den. Vet inte om det stämmer men.
av Motörhead
Mest troligt lagret som är dåligt. Provade att smörja men svårt få till det, blev tyst några dagar bara. Är det slut så är det slut. Fläkten går ju konstant så det är konstigt de håller så länge som de gör (26000 mil på min).
Sen är ju frågan om kvaliteten på "piratfläktar" är lika hållbar som original. Ibland får man vad man betalar för (läs: Biltema krängstag) :wink:
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ingen som fått lagret utbytt? Kanske skulle kunna vara värt det.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Perra83 skrev:Ja vet en som köpte pirat och den fläkten va typ inte balanserad utan vibrerade en del.
Var det Vparts kanske? Nä skämt åsido. Nån som har monterat vparts kupefläkt? Vill ju inte beställa och sen visar det sig att det är dålig passform lr nåt annat negativt med den. ?:-/

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.