Vojje,
Man behöver ju inte vara en rättshaverist eller lycksökare för att "förlora" i Allmänna reklamationsnämden.
Om man kollar på vad ARN's uppgift är så förstår man varför.
http://www.arn.se/Om-ARN/Vad-gor-namnden/
Presenterar man inte ett vettigt underlag så minskar förstås chansen att få rätt. Kan ju även vara så at man försöker hävda sin rätt mot bättre vetande (mot gällande lagstiftning t ex) och stupa på det. Men liten man gör så gott han kan, inget fel i det.
För många kanske ARN är sista halmstrået att få rätt/upprättelse i ett konsumentköp. Alla har inte råd att dra en säljare (eller köpare) inför domstol.
Jag har aldrig behövt vända mig till ARN (och hoppas jag slipper) men jag tycker absolut att det är jättebra att de finns.
Man anmäler väl ett (sitt) fall till ARN för att man anser sig ha blivit felaktigt behandlad i nåt konsumentköp och försöker sen visa efter bästa förmåga att man har rätt. Inget konstigt med det. Skulle man "förlora" so what, life goes on. Men man är inte nödvändigtvis rättshaverist eller lycksökare bara för att man inte får rätt.
En liten undran: Vojje, har du varit inblandad i nåt ARN ärende?
Åter till hål i bränslepumpen.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.