Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

RCE skrev:Tillkommer det någon prishöjning om man nu får en uppdaterad motor? I annat fall vore det ju som en käftsmäll för oss andra med tanke på att XC60 MY14 bara rullat på vägarna ett par månader. Egentligen är det faktiskt alldeles för tidigt efter modellsläppet för att uppdatera motorn. Om detta blir realitet så är det utan tvekan något jag kommer ha med mig nästa gång jag ska byta bil och det talar inte till Volvos fördel.
Att en ny motorfamilj skulle komma nu i höst gick volvo ut med i mars/april så det kan väl ingen ha missat? Beställde du innan dess?
I ditt fall (D4 awd?) är det väl bara en effekthöjning 163-181hk som skiljer och det är ju inget att bråka om.

Verkar dröja länge innan nya 4cyl D4 och nya växellådan kommer till awd. Kanske aldrig?
TobiasOstlund skrev:Tror inte det finns befintlig tråd för detta.

Blev idag uppmärksammad på att Volvo kommer att släppa en uppdaterad motor till D4 AWD som "plåster på såren" för att VEA inte kommer till AWD-modellerna. Det är tydligen den gamla motorn fast "uppskrämd" till 181hk. Paketet benämns Business Edition II och innehåller dessutom även connected touch för samma pris som den tidigare Business Edition.

Någon som vet mer om detta? Jag velar mellan BMW X3 och XC60 och nu blev åtminstone skillnaden på hästkrafterna mindre. Gissar dock att Volvon fortfarande hamnar på efterkälken när det gäller förbrukning samt mjukhet i växlingar.
Rent prestandamässigt piskade ju X3 2,0d 184hk, XC60 D5 205hk i (tror det var) TV test där även Q5 ingick...
Har själv X3, dock en gammal -08 177hk, är mkt nöjd har varit i stort sett problemfri förutom en spökande tempgivare - men det sköttes väldigt bra.

Jag gillar nya XC60 skarpt, motorn i just D4 känns påtagligt strypt tycker jag, men det finns det ju botemedel mot. En stor skillnad mot BMW är ju motor(o)ljudet i XC60s fall som känns gammalt liksom förbrukningen o växellådan om man jmf. Förbrukningen bör dock inte vara någon stor post i sammanhanget om man ändå ska lägga dessa pengar på bil.

Själv gillar jag X3 skarpt, men hade inte köpt en ny med de priser man kommer upp i för en ok utrustad 4 cyl diesel.
para skrev:
RCE skrev:Tillkommer det någon prishöjning om man nu får en uppdaterad motor? I annat fall vore det ju som en käftsmäll för oss andra med tanke på att XC60 MY14 bara rullat på vägarna ett par månader. Egentligen är det faktiskt alldeles för tidigt efter modellsläppet för att uppdatera motorn. Om detta blir realitet så är det utan tvekan något jag kommer ha med mig nästa gång jag ska byta bil och det talar inte till Volvos fördel.
Att en ny motorfamilj skulle komma nu i höst gick volvo ut med i mars/april så det kan väl ingen ha missat? Beställde du innan dess?
I ditt fall (D4 awd?) är det väl bara en effekthöjning 163-181hk som skiljer och det är ju inget att bråka om.

Verkar dröja länge innan nya 4cyl D4 och nya växellådan kommer till awd. Kanske aldrig?
Nä men det är mer principen. Pengarna eller motoreffekten bryr jag mig inte om, hade jag behövt mer hp hade jag valt D5 istället. Men jag tycker att det är oseriöst av Volvo att höja prestandan på motorn så nära inpå modellintroduktionen. Det är ju inte särskilt länge sedan de första privatägda började rulla på vägarna. I mitt tycke är detta något som Volvo skulle haft klart innan man började leverera MY14. Om man som jurist hade agerat lika tanklöst som strategerna på Volvo så hade man inte blivit långvarig.
av PFA
RCE skrev:
para skrev:

Nä men det är mer principen. Pengarna eller motoreffekten bryr jag mig inte om, hade jag behövt mer hp hade jag valt D5 istället. Men jag tycker att det är oseriöst av Volvo att höja prestandan på motorn så nära inpå modellintroduktionen. Det är ju inte särskilt länge sedan de första privatägda började rulla på vägarna. I mitt tycke är detta något som Volvo skulle haft klart innan man började leverera MY14. Om man som jurist hade agerat lika tanklöst som strategerna på Volvo så hade man inte blivit långvarig.
Jag är benägen att hålla med.
RCE skrev:
para skrev:

Inte första och inte sista gången det sker förändringar på bilmodeller efter att en kund har beställt sin bil. En ny årsmodell är ju ingen jätteförändring dessutom. Surt, javisst. Men det får man nog räkna med.
fredrikwt skrev:
TobiasOstlund skrev:Tror inte det finns befintlig tråd för detta.

Blev idag uppmärksammad på att Volvo kommer att släppa en uppdaterad motor till D4 AWD som "plåster på såren" för att VEA inte kommer till AWD-modellerna. Det är tydligen den gamla motorn fast "uppskrämd" till 181hk. Paketet benämns Business Edition II och innehåller dessutom även connected touch för samma pris som den tidigare Business Edition.

Någon som vet mer om detta? Jag velar mellan BMW X3 och XC60 och nu blev åtminstone skillnaden på hästkrafterna mindre. Gissar dock att Volvon fortfarande hamnar på efterkälken när det gäller förbrukning samt mjukhet i växlingar.
Rent prestandamässigt piskade ju X3 2,0d 184hk, XC60 D5 205hk i (tror det var) TV test där även Q5 ingick...
Har själv X3, dock en gammal -08 177hk, är mkt nöjd har varit i stort sett problemfri förutom en spökande tempgivare - men det sköttes väldigt bra.

Jag gillar nya XC60 skarpt, motorn i just D4 känns påtagligt strypt tycker jag, men det finns det ju botemedel mot. En stor skillnad mot BMW är ju motor(o)ljudet i XC60s fall som känns gammalt liksom förbrukningen o växellådan om man jmf. Förbrukningen bör dock inte vara någon stor post i sammanhanget om man ändå ska lägga dessa pengar på bil.

Själv gillar jag X3 skarpt, men hade inte köpt en ny med de priser man kommer upp i för en ok utrustad 4 cyl diesel.
177 hk är ganska mycket segare än 184 hk men kanske kör jämnt med en 205 hk D5.

Håller helt med om att 5-cyl D3/D4 163 hk AWD 2,4 l känns väldigt strypt, den dör ju strax efter 3000 r/m. 163 hk FWD 2,0 l klart bättre och går dessutom mjukare och tystare.

Ljudet: OK, BMW:n går kanske tystare men är inte särskilt tyst för att vara en 4-cyl 2-litersdiesel. Jag tvivlar på att den är så mycket tystare än Volvon om man jämför med MY10f. Båda låter ändå mycket mer än T4:an eller en dieselsexa i alla lägen. Som alla dieslar i stort sett. Men Volvo D5 som du jämför med har ju det härliga femcylindriga motorljudet - det har aldrig BMW:n som låter fult hela tiden... liksom VEA antagligen gör (har så klart inte kört nån...).
PH

Komfortmässigt håller den gamla X3 inte måttet men väghållningen är underbar för att vara en SUV.
av PFA
Primus skrev:
RCE skrev:
para skrev: Att en ny motorfamilj skulle komma nu i höst gick volvo ut med i mars/april så det kan väl ingen ha missat? Beställde du innan dess?

Till viss del får man nog räkna med det, men jag förstår besvikelsen hos de som beställt nyligen utan att känna till läget, och säljaren inte nämnt något. Men detta händer ofta och säljaren kan/får naturligtvis inte berätta allting heller. I fallet med Volvos nya motorserie tycker jag att säljaren gott kunnat berätta i förekommande fall, det har ju trots allt varit offentligt sedan lång tid tillbaka.

BMW gör just nu många kunder besvikna som nyligen beställt xDrive. BMW har reducerat priset kraftigt inför vintersäsongen. http://www.bmw.se/se/sv/general/erbjuda ... anden.html
Snöpligt. Det pågår ganska tuffa diskussioner på http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=266291&sida=

RCE, det tillkommer en prishöjning på nya motorn.

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]