Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det enklaste att ta reda på om du har en diagnosenhet är att titta efter. Det här är en bild för Volvo 240, men det är mycket snarlikt i 740.

Bild

Det finns flera andra detaljer också som visar om du har ett diagnosuttag, men vi tar det enklaste först. Du skall alltså leta efter en svart plastdosa som på bilden, vid vänster fjäderbenstorn.
av MagganE
Innan den dog helt som den är nu, har den alltid startat igen efter att ha fått stå en stund. Igår tog det tio min sen startade den. När den sen la av nästa gång så har jag inte fått igång den sen dess.bortsett från nu när den börjat dö då (innan den la av helt) så har den aldrig varit särskilt svårstartad öht förrän den började tjuvdö för mig.

Har inte testat att byta bränslepumpen, man hör ju hur den tickar igång när man slår på tändningen. Har hört att bränslefiltret kan ha med saken att göra också?

Jag har ju inte så stor erfarenhet, alla jobb jag gjort har jag gjort med hjälp av Haynes handbok :/
av Rådlös
För dina fortsatta felsökningar: Du har alltså en tidig, -88 A. Ditt styrsystem heter då LH 2.2 och du har en Hallgivare i fördelaren. (Ingen vevaxelgivare. Dom kom på nästa version)
Det här kan vara uppgifter som är bra att veta om du frågar någon lärd och sakkunnig till råds. Vederbörande kan då rabbla upp en massa tips och råd att kolla det och det och gå vidare på nästa etc. etc. Men i själva verket har du inga sådana enheter som den lärde föreslår. Det vet man om man känner till att du har LH 2.2.
Att det blir en sådan här förvirring beror på att det finns två versioner av årsmodell 1988. Vi går inte in på varför det är så, men du har den tidiga.
av MagganE
Rådlös skrev:För dina fortsatta felsökningar: Du har alltså en tidig, -88 A. Ditt styrsystem heter då LH 2.2 och du har en Hallgivare i fördelaren. (Ingen vevaxelgivare. Dom kom på nästa version)
Det här kan vara uppgifter som är bra att veta om du frågar någon lärd och sakkunnig till råds. Vederbörande kan då rabbla upp en massa tips och råd att kolla det och det och gå vidare på nästa etc. etc. Men i själva verket har du inga sådana enheter som den lärde föreslår. Det vet man om man känner till att du har LH 2.2.
Att det blir en sådan här förvirring beror på att det finns två versioner av årsmodell 1988. Vi går inte in på varför det är så, men du har den tidiga.
Tack gör bra info!
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]