Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pcdoktor
Bil: S80 2.4 -00

pillade lite med bilen i garaget igår, demonterade bland annat manöverkonsollen på förardörren till elhissar/elspeglar mm då knappen till speglarna var trög och behövde lite kärlek. Jag lyfte bara upp den och plockade aldrig av några konstakter.

Gjorde lite annat och under tiden var stereon på, efter ett tag slocknade stereon men jag tänkte det gör den kanske som en feature när bilen inte är igång liksom. Jag slutförde allt och då hörde jag hur det klickade inne i kupen och insåg att bilen var typ stendöd, batteriet var slut. Efter att ha laddat det ordentligt en stund med en rejäl laddare så fick jag igång bilen och bestämde mig för att köra en rejäl runda och få lite nytt liv i batteriet för att så fort det finns tid kolla upp om det går att rädda batteriet eller om ett nytt skall köpas in.

Jag noterade att klockan var nollad och så även yttertempen som bara visade streck ++++ klockan ställde jag enkelt men tempen visste jag inget om, tänkte att den kommer väl efter ett tag.

Men efter en timmes körning och ett par omstarter visade yttertempen fortfarande bara ++++ och nu undrar jag vad som hänt.

1. mitt pill i förardören har slitit av givarsladden (även om jag bara lyfte konsollen en bit upp från sitt hål i dörren)
2. Givaren har otroligt nog gått sönder precis i denna veva med batteri/dörr men av en slump och oberoende av mitt jobb med bilen
3. Givaren kan eller skall på något vis aktiveras igen efter att batteriet varit dött
4. annat

Behöver lite input från er som kan bilen i fråga.
Användarvisningsbild
av wissel
Tror inte på slumpen i detta fall.
Om jag vore du så skulle jag börja med att en riktig
laddning på batteriet med en Cetekladdare eller motsvarande,
med batteriets minuspol avtagen. Vet du att batteriet är kass = Byt det.
Lite skumt att det lägger av efter "en stund" tycker jag. Tyder på "kasst".
Lite värden om du mäter:
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

När/om ditt batteri visar OK så återanslut batteriet o kör en vända.
Med ruskig tur så kanske det ordnar sig.
Men du gjorde den klassiska tabben att "pilla" med Volvon utan att lossa -polen på batteriet. :(
Användarvisningsbild
av pcdoktor
wissel skrev:Tror inte på slumpen i detta fall.
Om jag vore du så skulle jag börja med att en riktig
laddning på batteriet med en Cetekladdare eller motsvarande,
med batteriets minuspol avtagen. Vet du att batteriet är kass = Byt det.
Lite skumt att det lägger av efter "en stund" tycker jag. Tyder på "kasst".
Lite värden om du mäter:
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

När/om ditt batteri visar OK så återanslut batteriet o kör en vända.
Med ruskig tur så kanske det ordnar sig.
Men du gjorde den klassiska tabben att "pilla" med Volvon utan att lossa -polen på batteriet. :(

Batteriet är utdömt idag av polarens fina batterychecker, 39% kapacitet och fick omdömet "bad and replace"

Har fixat fram ett nästan nytt Volvo AGM batteri idag som skall på plats i stället för detta uddabatteri.

JA jag erkänner, batteriet var på plats när jag fipplade, hur illa kan det vara?

Tack för input!
Användarvisningsbild
av pcdoktor
good news! på väg till batteribytarestället ser jag att yttertempen är igång igen. Riktigt skönt. Nytt fett original Volvo AGM batteri på 80 ampere ersatte nåt högst udda batteri på 64 ampere. Nu kan vintern komma! :wink:

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]

..Jag är inne på spjällhus men v[…]