Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pincam
Hallå

Försöker få igång en 88:a 745:a med B230e motorn, manuell.
Undrar om någon vet om man bara kan ta ut ett stift och jorda så kan man se gnista?
?:-/ ?:-/ ?:-/
Att ta ur ett tändstift och lägga mot jord är den gängse metoden. Men det säger ju inget om gnistan kommer i rätt tidpunkt eller om den är tillräckligt effektiv. Att få en gnista ute i omgivande atmosfärtryck och luft är kanske inte så märkligt, men att få en gnista inne i en cylinder där trycket är 10 gånger högre är lite annorlunda.
Kan du ta bort en spridare separat, så torde det vara en gångbar metod för att kontrollera. Men tänk på att det sprutar en bensindimma över motorn, så försök med att rikta den i en burk eller balja av något slag. En tom glassförpackning?
Man borde nog vara två man vid sådana här övningar.
Rådlös skrev:Att ta ur ett tändstift och lägga mot jord är den gängse metoden. Men det säger ju inget om gnistan kommer i rätt tidpunkt eller om den är tillräckligt effektiv. Att få en gnista ute i omgivande atmosfärtryck och luft är kanske inte så märkligt, men att få en gnista inne i en cylinder där trycket är 10 gånger högre är lite annorlunda.
Kan du ta bort en spridare separat, så torde det vara en gångbar metod för att kontrollera. Men tänk på att det sprutar en bensindimma över motorn, så försök med att rikta den i en burk eller balja av något slag. En tom glassförpackning?
Man borde nog vara två man vid sådana här övningar.
Tack för svar!!!
Användarvisningsbild
av päpplet
Tar du ur stiften ska du ha en blå gnista. Är den gulaktigt orkar inte motorn tända med kompressionen i cylindrarna.

Kolla spridarna på K-jet är jätteenkelt. Ta ur alla spridare och stoppa de i var sin lika stor burk (med soppaledningen inkopplad).
Plocka bort gummibälgen under insuget så du kommer åt mätskivan som sitter där i (det stora blanka locket).
Tjuvkoppla soppapumparna så dom går hela tiden och lyft sen mätskivan med fingarna. Ju högre du lyfter skivan ju mer bränsle kommer det spruta ur spridarna och släpper du skivan kommer bränsletillförseln brytas har jag för mig.

Har du testat det här så ska du få exakt lika mycket bränsle i alla burkarna om alla spridare är ok
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android