Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo 850 AWD
Hej
Har haft lite problem med spänningen på 850 sista veckan.

Lite svårstartad till o från. Verkar lite seg. Kör man ett tag går det dock att få igång bilen igen, lite mera fart på startmotorn.
När man startar lyser SRS lampan lite längre och belysningen är svag.

Helt tydligt ngt som är fel.
Mätte spänningen över batteriet, dryga 9 V. Startade (jodå den startade) och spänningen gick upp till ca 12,8 - 13.2 mätt över batteriet.

Satte på AC, extraljusen, elbakruta och lite mera, men spänningen vart den samma. Är inte 13, 2 V lite lågt även om bilen går på tomgång? Att höja varvet till 2000 - 2500 hjälpe hellre inte mycket.

Det märkliga var dock att + polen och kabeln var ganska varma när det var belastning på linjen.

FRågan är; är det batteriet eller generatorn? Batteriet är ca 2 år gammalt, generatorn är det aldrig gjort ngt med. Bilen har gått ca 45000 mil.

Om det är generatorn, är det lika bra att byta ut den? Laddrelät kostar ju en del.

Hälsningar
Amme
Senast redigerad av 2 Volvo 850 AWD, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av js1
Prova och mät spänningen direkt på generatorn och jämför med spänningen du mäter direkt på batteripolen. Låt bilen stå på tomgång. Jorda mot samma punkt, t ex motorblocket.
Jag slår vad om att du får mycket högre spänning direkt på generatorn och att du har spänningsfall på vägen upp till batteriet. Du har säkert dålig kontakt där pluskabeln är inpressad i kabelskon. Det är därför den blir varm vid belastning. När du mäter direkt över batteriet, ricka på pluskabeln och se om spänningen varierar
av Rådlös
Njaaa... Laddningsregulatorn kostar obetydligt över en hundralapp. Och då är det i många fall nya kol i den. En universalgenerator som passar din 850 kostar lite över 1100 kr på Stora Bilprylvaruhuset.
Du bör mäta efter den här bilden innan du köper något. Nya batterier och nya generatorer kostar ungefär lika mycket.

Bild

När motorn går på lite förhöjd tomgång skall du ha minst 13,8 volt på batteripolerna. När du har stängt av motorn och batteriet har fått vila sig lite skall du ha 12,7 volt på batteripolerna. Stäng av all utrustning när du mäter detta. Vilospänningen inträder efter ½ till 1 timma.

Om någon enhet, batteri eller generator, inte svarar upp till detta så är det dags för ett beslut av något nyköp.
av Volvo 850 AWD
Tack för bra tips. Skall bara ladda batteriet lite, sedan ut och testa o kolla kabeln.

\\amme
av Volvo 850 AWD
Förhandsgranska: Trasigt batteri eller generator
Nu har jag laddat upp batteriet, vilospänning 12,66V
Bytt jordkabeln från batteriet till startmotorn o till chassit.
Även plus kabeln från batteriet till startmotorn. (original självfallet, lite dyrt, men det blir snyggt :D )
Båda kablarna vart dock rätt så ärgade i infästningen till batteriskon.

Kört en 40 minuter med bilen. Vilospänningen vart 12.5V efter turen. Med motorn i gång och AC samt belysning påslagen, visar spänningen 13.65 V
(änvänder en Fuxe multimeter - den visar med rätt bra säkerhet)

Det spelar ingen roll om jag mäter direkt på batteripolen eller om jag mäter på den extra kabel som jag har dragit från generatorn till extraljusen (har de direktmonterat till generatorn, eftersom det är 3 X 100 W). Spänningen blir den samma oavsätt om jag mäter på generatorn eller vid batteriet.

Det som är lite märkligt. När jag började ladda batteriet med C-tek XS 4003 (ger 4 A) så var batteriet fullt inom 8 timmar. Batteriet var dock som sagt tidigare nästan helt tomt med låg spänning. Under där batteriet sitter hade lacken delvis försvunnit o det hade rostat lite. Kan det vara så att det försvinner syra från en av cellerna, som har runnit ut vid laddningen. Dock borde väl generatorn kunna gett mera även om batteriet är trasigt?

Således är jag lite tveksamt till om det är batteriet eller generatorn som har gett sig.

Tacksam för svar

\amme
av rid54
13,6 V är lågt, men inte alarmerande lågt som tidigare 9 V. OM en cell läckt ut elektrolyt så dör den snart och det blir avbrott i batteriet (när all elektrolyt är slut i den cellen). Det borde gå att se på batteriet (torka av det och kolla ytorna). Jag tror att det bästa är att kolla vilospånning och spänning vid laddning ett par gånger under ett par veckor och se om det blir lägre värden. Annars verkar det som systemet är OK. Du kan ju kolla systemspänningen vid hög belastning (dina extraljus exvis) och motorn igång; det bör inte vara lägre än 13 V (lite varv på motorn). Då är generatorn OK.
av Rådlös
Batteriet laddas inte förrän spänningen går över 13,8 volt. Se bilden. Det som är under 13,8 volt försvinner till motorns drift, lampor, fläktar och pumpar etc. etc. Prova med att koppla bort dina extraljus och se hur hög generatorspänning du får till batteripolerna då.
När jag har testat i dag, var extraljusen avslagna. Endast bilens grundförbrukning, samt belysning och AC med kylfläkt igen.
av Tommty
måste vara dålig jordning eller liknande för jag tror inte 9v skulle starta bilen. Tror pettsson tillochmed sa att bilen inte kommer försöka starta under 10v.
Användarvisningsbild
av js1
Mätte du på tomgång eller varvade du upp motorn?
Min har alltid legat på 13,8V över batteriet med 1500 varv på motorn. Sjunker något på tomgång. Det är i lägsta laget men batteriet är åtta år nu i oktober så det lär ju räcka med den spänningen.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]