Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
osla skrev:
joel80 skrev:I många bilar behöver man inte ställa in det själv.. det är bara att aktivera automatisk värmare så går den igång om motorn behöver det.

Jag har dock min avslagen.. har inte märkt att det blivit sämre värme i bilen p.g.a det.. inte ens i vintras när det var -15 hade jag problem med det.
i 15- grader så ska man inte märka någon skillnad på värmen i kupen, dock när det börjar krypa ner mot 35 40- grader så kanske inte motorn riktigt klarar av att hålla värmen. självklart kan du låta värmaren gå när du startar bilen, och även låta den gå tills du fått upp arbetstemp, de är det som är de fina med bränsle värmare att man kan hjälpa till och hålla motorn riktigt varm även under körning
Jag blev lite nyfiken här. Har ni så bra värme med avstängd dieselvärmare? Jag kan inte få upp normal temp vid -15 utan värmare om jag kör under 90 km/h. Vid -26-27 och kallare sviktar värmen även med påslagen dieselvärmare.
Användarvisningsbild
av Perc
Beror nog på vilken motor man har.

Jag kan glömma att få nån vettig värme utan att köra bensinvärmaren då det är 20 minus ute.
av Comonrail
Diesel motorer går ju som sagt mycket kallare i motorn än vad en bensin motor gör, och är också betydligt känsligare på luft tillförseln än en bensinare . En modern diesel i dag har väldigt svårt att hålla motortempen vid tex -15 utan att ha vämren som hjälper till.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hade inga problem i vintras även fast jag körde med extravärmaren avstängd typ hela vintern (Hämtade ut bilen 3:e januari och stängde av extravärmaren efter några veckor).
När det var som kallast, eller egentligen för det mesta när det var kallare än 5 grader startade jag värmaren en liten stund innan jag skulle iväg. (om jag inte kom på att jag skulle iväg precis innan.. ) :)
Då hade jag ju redan viss värme i motorn innan, och märkte ingen försämrning i värmen.

Mitt körmönster är troligen en del i förklaringen.. jag kör mest landsväg/motorväg. Inte så mycket stadskörning med stillastående (som väl ska ta ner temperaturen i motorn rätt snabbt när det är kallt ute). Fast nog var jag och snurrad omkring i Stockholm ett gäng kalla dagar också, men som sagt inga problem.

Däremot har jag haft ett problem där bilen först blåser på med väldigt varm luft ett tag för att efter kanske 20 minuter minska värmen i bilen, så att jag får öka temperaturen. Då har det direkt kommit värme igen. Det här ser jag inte som ett resultat av att extravärmaren inte är är igång. Jag testa vid ett tillfälle att ha ingång den men upplevde samma dipp i värmen efter ett tag.
Användarvisningsbild
av Perc
Det där med tomgångskörning spelar helt klart roll.

Min Skoda börjar bli varm efter någon minut om jag åker hemifrån ut ur stan. Jag har ett trafikljus, sen är det fritt fram. Tempmätaren börjar stiga efter ett par minuter och värmen kommer. När jag ska till jobbet är det kö och 5-6 trafikljus, tar kanske en kvart totalt innan jag är där. Det brukar oftast inte hinna komma nån värme alls.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad har du fått det ifrån.. jag får en upplevd högre förbrukning om jag kör med tillsatsvärmaren på "auto". Jag upplever ingen komfortförsämring. Med mitt körmönster verkar jag inte behöva den.
Jag tror inte på att det skulle minska förbrukningen med lika mycket som värmaren själv gör av med.

Skulle den vara nödvändig för att motorn skulle må bra känns det konstigt att det finns en funktion för att enkelt stänga av den.
Användarvisningsbild
av Perra83
Sen beror det på hur mycket värme man tar ut. Har bilen stått i garage eller ute i -20. Kör man väldigt lugnt så tar det lång tid innan motorn blir varm av det.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag står ute, men använder värmaren innan jag åker iväg om det är kallt (och jag vet när jag ska iväg). Jag kör rätt så lugnt men inte så mycket stillastående. Några km småväg/landsväg o sen motorväg.
av osla
A80TD skrev:
osla skrev:
joel80 skrev:I många bilar behöver man inte ställa in det själv.. det är bara att aktivera automatisk värmare så går den igång om motorn behöver det.

Jag har dock min avslagen.. har inte märkt att det blivit sämre värme i bilen p.g.a det.. inte ens i vintras när det var -15 hade jag problem med det.
i 15- grader så ska man inte märka någon skillnad på värmen i kupen, dock när det börjar krypa ner mot 35 40- grader så kanske inte motorn riktigt klarar av att hålla värmen. självklart kan du låta värmaren gå när du startar bilen, och även låta den gå tills du fått upp arbetstemp, de är det som är de fina med bränsle värmare att man kan hjälpa till och hålla motorn riktigt varm även under körning
Jag blev lite nyfiken här. Har ni så bra värme med avstängd dieselvärmare? Jag kan inte få upp normal temp vid -15 utan värmare om jag kör under 90 km/h. Vid -26-27 och kallare sviktar värmen även med påslagen dieselvärmare.
nu kör ju jag en gammal mb diesel, 250D. och den har inga problem att hålla värmen när det kryper ner mot 30- på tomgång, kommer ihåg i vintras en gång när jag var in hos en kompis, lät den så på tomgång i 3 timmar, men den stod och knackade där ute utan motorvärmare ikopplad eller dieselvärmare och full värme och fläkten på 1:an och den håll just över 80 grader när jag kom ut igen. var aldrig problem med värmen.

däremot är ju nyare dieslar känsligare på de där, men anser ändå att dom ska klara 25-30 grader när man kör utan att behöva ha dieselvärmare.

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]