Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tolken
Hei. Jag tenker på å kjøpe en 2010 s80 2,4d 175 hk. Hva må jag gjøre for å deaktivere dpf i ecu'en? Går det å gjøre med diagnoseverktøy?

Hva er vanlige fel på denne motoren?

Mvh
Ken
av Lövet
Varför ska du åka runt och spy ut en massa sot i onödan? Det är en myt att partikelfilter stjäl effekt. Det handlar om några enstaka hästkrafter.
av mattish
andreas_lofgren skrev:Varför ska du åka runt och spy ut en massa sot i onödan? Det är en myt att partikelfilter stjäl effekt. Det handlar om några enstaka hästkrafter.
Nja, det beror på trimningsgraden hos motorn. Ska man trimma den och få ut mer effekt än vad den ger original så behöver den fria andningsvägar och då är DPF ett hinder!
av Lövet
Om det ger en bänkad 5hk förlust på en 535d med 300hk så klarar sig nog en 2.4d med filter också.
Användarvisningsbild
av Bosa
Turbon på den motorn sätter väl stopp långt innan dpf begränsar effektuttaget?
Men det kanske ska bytas turbo och trimmas mer än bara via mjukvaruuppdatering, annars är det nog en ganska onödig åtgärd i mina ögon.

Rica erbjuder väl dpf-borttagning i mjukvaran för 5000:-.
Användarvisningsbild
av crumpets
175hk-2,4D lär ju ha en rätt klent tilltagen turbo eftersom de flesta trimfirmor inte ens erbjuder 200hk till den. Att det skulle flaskhalsa vid riktigt extrem trimning är alltså helt irrelevant här.
Låt partikelfiltret sitta kvar och kör på en vanlig trimning bara.
av Tolken
For å avslutte tråden. Det går ikke å deaktivere dpf med vida. Man må skrive inn ny fil i ecu'en med deaktivert dpf.

Men for å forklare hvorfor jeg vil deaktivere dette. Regenerering av dpf'en foregår ved at motorern spruter diesel via dysene med stor mengde for å øke eksostemperaturen. Når dette skjer går det uforbrent diesel ut i eksosanlegget og "brenner" sotpartiklene i filteret. Mange opplever at oljenivået øker på dagens dieselbiler, hvorfor? Jo, uforbrent diesel forblir i motoren, i tillegg til stor mengde sot som reduserer oljekvaliteten samt forårsaker avleiringer over turboen. Reduser oljekvalitet betyr økt slitasje på motor og spesielt turbo. Jeg bor i nordnorge og kjører for det meste landevei hvor det er liten/ingen bebyggelse. Dvs at sotpartiklene jeg evt slipper ut uten dpf ikke reduserer lokalmiljøet. Jeg slipper ut mindre co2 som er positivt, uten dpf. Hvorfor, jo, en motor uten dpf bruker mindre diesel av to grunner, mindre forburk som følge av at den ikke forbruker diesel ved regenerering og fordi dpf er en last på motoren som forårsaker høyere forbruk. Jeg fjernere ikke dpf pga at jeg ønsker høyere effekt, men for å få en renere motor som varer lenge og er driftsikker.

Det er korrekt som noen av dere skriver at turboen er en begrensning på denne motoren. Dette er den eneste 3.-generasjoen D5 motoren som kun har en turbo, og den ladder med 1,7 bar, noen som er høyt foren singelturbo. De øvrikge ladder med twinturbo inntil 1.8 bar. For min del blir det remap, noen jeg gjør selv, med finjustering av alle parametre og dpf-off og estimert effekt på 200 hk og 470 nm. Da har jeg forutsatt ca 7 hk og 15 nm som følge av at dpf'en er fjernet.

Ellers vil jeg si at deter ett meget bra forum, og har allerede lært mye om volvo etter å ha lest forskjellige innlegg siste måneden. Jeg har kjørt opel i 20 år og er kan derfor lite om volvo.

Mvh
Kenneth
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Motorvärmare

Hej! Har en fundering angående motorvär[…]