Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#785823
Du menar kanske denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3506786 ?

Vid xenonkonvertering av helljus utan separat relä kan det hända i vissa fall att man råkar ut för problem. På vissa bilar är det mer regel än undantag. Men vid xenonkonvertering av extraljus används oftast relä och då är problemen inte så vanliga. På vissa bilar som t.ex. V70II finns färdig reläsats att köpa. Den har klent kablage och hämtar sin matning från en ledig säkring i elcentralen. Jag rekommenderar att man använder separat relä med kraftigare kablage och endast tar styrströmmen från reläsatsen.

Vid xenonkonvertering av extraljus gäller några enkla regler:
1. Alltid separat matning till relä via säkring från pluspolen.
2. Alltid separat jord från extraljusen direkt till chassi (ej tillsammans med andra ledningar i jordpunkt).
3. Om möjligt jorda ballastens metallhölje.
4. Se till att ledningarna mellan xenonlampan och ballasten inte går nära/parallellt med andra ledningar i bilen.
5. Se till att reflektorn i extraljuset är jordad.
6. Använd diod över reläspolar som transientskydd
av Cedrix
#785839
jpennerb skrev:Va!? :shock: Skruva bort en kofångare har jag aldrig någonsin gjort på mina bilar.

Nä du kör inte diesel, måste bort med den för att komma åt dieselvärmaren (som strular konstant).
Sedan har jag även tagit bort den när jag bytt AC kompressorn (torkfiltret), xenonlamporna i halvljusen och även när jag bytte kopplingen.
av pjaar
#786759
Camel skrev:Du menar kanske denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3506786 ?

Vid xenonkonvertering av helljus utan separat relä kan det hända i vissa fall att man råkar ut för problem. På vissa bilar är det mer regel än undantag. Men vid xenonkonvertering av extraljus används oftast relä och då är problemen inte så vanliga. På vissa bilar som t.ex. V70II finns färdig reläsats att köpa. Den har klent kablage och hämtar sin matning från en ledig säkring i elcentralen. Jag rekommenderar att man använder separat relä med kraftigare kablage och endast tar styrströmmen från reläsatsen.

Vid xenonkonvertering av extraljus gäller några enkla regler:
1. Alltid separat matning till relä via säkring från pluspolen.
2. Alltid separat jord från extraljusen direkt till chassi (ej tillsammans med andra ledningar i jordpunkt).
3. Om möjligt jorda ballastens metallhölje.
4. Se till att ledningarna mellan xenonlampan och ballasten inte går nära/parallellt med andra ledningar i bilen.
5. Se till att reflektorn i extraljuset är jordad.
6. Använd diod över reläspolar som transientskydd
Jag har tre Hella Rallye 3003 som jag har konverterat till xenon. Beställde Volvos extraljussats, dvs knappen i kupén, kablage och mjukvara. Min Volvo-verkstad installerade det men inte mer, sedan drog jag kablar till resten av installationen. Har ett separat kablage med säkring och relä till xenonljusen och använder Volvos kablar endast som "startsignal" till xenonljusens relä.
av krickaa
#791450
Var på volvo och beställde hem monteringssatsen till extraljus till min v70 -11
tog med mig dessa art nr: 3-ljuskablage s80/(VO 3683333) 960.00 3-ljus Extraljusfäste XC60, V70II, S80II(LO 80354011) 572.00
Men dessa fann dom inte i datorn så fick bli den hållaren för 2 lysen i hopp om att den går att modda lite för 3 lysen om så ej är fallet så lämnas den tillbaka och en universal hållare köps istället.
Dom menade på att VO och LO inte kan stämma före numren.
av RSport
#791568
Aidanpaa skrev:
Mistral skrev:Får väl uppdatera lite ang. priser o dyl.

Volvos kompletta sats med extraljushållare (för 2x extraljus), kabelsats, relä, skruvar, distanser etc kostar 1200kr inkl. moms.

Till detta tillkomer en kostnad för uppdatering av mjukvaran (så den känner av att det sitter extraljus, antar att det har med att ge strömsignal till säkringsdosan varifrån du tar strömmen till relät) ligger på ca 500kr inkl. moms

Kort sagt, utan arbetskostnad ligger minimum kostnaden på 1700kr inkl.moms.

Jag hade förlikat mig med tanken att köpa satsen för 1200kr och själv montera dit grejorna. Men då hade jag inte tänkt på de faktum att mjukvaran måste uppdateras. Sen pratade jag med en mekare om hur mycket jobb det var med kabeldragningen (bla in i kupén) etc. Han sa att det var en del meck med att få till det om man inte var van. Plus att han tyckte att den old fashion metoden fungerade lika bra, förutsatt att man överlevde utan att ha en avstängningsknapp inne i kupén. Sen en annan sak, extraljushållaren är gjord för 2x extraljus, jag har och ska montera 3st.

Mitt stora problem är dessa bultar som följer med i deras monteringsats. Dessa är ju inga du springer på lite varstans. Tänkte kolla om det är någon som har gjort en garagevariant av monteringen av extraljushållaren och gjort en egen lösning? Kanske ett tips inte vore dumt att få.

Med vänlig hälsning Mistral
... fick ett tips av en taxi åkare att popnita fästet i plasten med stora alunitar.. fungerar klockrent inget svammel med distanser hit å dit..
Har själv gjort samma sak, satt fast stenhårt trots 3 extraljus. monterade extraljusen på en fästplåt som döljs av reg. skylten. Använde 8 nitar.
tänk dock på att använda pop-nit av "Fjärils"-typ (blir som fjärilsvingar på baksidan), finns säkert även en annan benämning på dessa.
av pjaar
#791578
krickaa skrev:Var på volvo och beställde hem monteringssatsen till extraljus till min v70 -11
tog med mig dessa art nr: 3-ljuskablage s80/(VO 3683333) 960.00 3-ljus Extraljusfäste XC60, V70II, S80II(LO 80354011) 572.00
Men dessa fann dom inte i datorn så fick bli den hållaren för 2 lysen i hopp om att den går att modda lite för 3 lysen om så ej är fallet så lämnas den tillbaka och en universal hållare köps istället.
Dom menade på att VO och LO inte kan stämma före numren.
Jag köpte paketet för V70II, alltså kablage, extraljushållare, mjukvara, knapp till kupén. Lät min verkstad göra det mesta, dra kablar, installera knapp och uppdatera mjukvaran. De förberedde även för hållaren i balken fram, men jag köpte ett rostfritt fäste för tre extraljus och satte fast i balken fram. En del nitar fast hållaren i plasten men tyckte det kändes lite klent. Kör med xenon i extraljusen så använder endast Volvos originalkablage som startsignal för xenonens relä.
av krickaa
#791589
pjaar skrev:
krickaa skrev:Var på volvo och beställde hem monteringssatsen till extraljus till min v70 -11
tog med mig dessa art nr: 3-ljuskablage s80/(VO 3683333) 960.00 3-ljus Extraljusfäste XC60, V70II, S80II(LO 80354011) 572.00
Men dessa fann dom inte i datorn så fick bli den hållaren för 2 lysen i hopp om att den går att modda lite för 3 lysen om så ej är fallet så lämnas den tillbaka och en universal hållare köps istället.
Dom menade på att VO och LO inte kan stämma före numren.
Jag köpte paketet för V70II, alltså kablage, extraljushållare, mjukvara, knapp till kupén. Lät min verkstad göra det mesta, dra kablar, installera knapp och uppdatera mjukvaran. De förberedde även för hållaren i balken fram, men jag köpte ett rostfritt fäste för tre extraljus och satte fast i balken fram. En del nitar fast hållaren i plasten men tyckte det kändes lite klent. Kör med xenon i extraljusen så använder endast Volvos originalkablage som startsignal för xenonens relä.
Tänkte också köra på samma utifall att det inte går att få in en 3dje lampa i deras hållare. Tänkte antigen svetsa dit ett nytt fäste eller så lägger jag en 4 kants profil rakt över och borrar ett hål i mitten :)
Så får se om det finns plats att göra den modden annars lämnas den tillbaka.
Tänkte också använda mig av kablaget till signal och till knappen. Har 3st NBB alpha 225 med 75w xenon liggandes som jag tänkte montera. Men tror det blir svårt att få i 3st 225 extraljus i volvos hållare för 2 lysen. Tror hållaren är lite kortare än dom för 3 lampor så kan bli svårt bli mycket jobb för att bygga om fästet. Trist att volvo tagit bort hållarn för 3 lampor. :( Ville mest montera deras för att den blir lätt att avmontera :) Men går inte fästet att använda så monterar jag ett universal fäste likadant som original sitter.
av pjaar
#791684
krickaa skrev:Tänkte också köra på samma utifall att det inte går att få in en 3dje lampa i deras hållare. Tänkte antigen svetsa dit ett nytt fäste eller så lägger jag en 4 kants profil rakt över och borrar ett hål i mitten :)
Så får se om det finns plats att göra den modden annars lämnas den tillbaka.
Tänkte också använda mig av kablaget till signal och till knappen. Har 3st NBB alpha 225 med 75w xenon liggandes som jag tänkte montera. Men tror det blir svårt att få i 3st 225 extraljus i volvos hållare för 2 lysen. Tror hållaren är lite kortare än dom för 3 lampor så kan bli svårt bli mycket jobb för att bygga om fästet. Trist att volvo tagit bort hållarn för 3 lampor. :( Ville mest montera deras för att den blir lätt att avmontera :) Men går inte fästet att använda så monterar jag ett universal fäste likadant som original sitter.
Köp bara ett universalfäste för tre extraljus, använd samma bult och hål som originalfästet. Blir ju samma sak och enkelt att ta bort.
av krickaa
#791688
pjaar skrev:
krickaa skrev:Tänkte också köra på samma utifall att det inte går att få in en 3dje lampa i deras hållare. Tänkte antigen svetsa dit ett nytt fäste eller så lägger jag en 4 kants profil rakt över och borrar ett hål i mitten :)
Så får se om det finns plats att göra den modden annars lämnas den tillbaka.
Tänkte också använda mig av kablaget till signal och till knappen. Har 3st NBB alpha 225 med 75w xenon liggandes som jag tänkte montera. Men tror det blir svårt att få i 3st 225 extraljus i volvos hållare för 2 lysen. Tror hållaren är lite kortare än dom för 3 lampor så kan bli svårt bli mycket jobb för att bygga om fästet. Trist att volvo tagit bort hållarn för 3 lampor. :( Ville mest montera deras för att den blir lätt att avmontera :) Men går inte fästet att använda så monterar jag ett universal fäste likadant som original sitter.
Köp bara ett universalfäste för tre extraljus, använd samma bult och hål som originalfästet. Blir ju samma sak och enkelt att ta bort.
Tänkte köra på den varianten om det inte går att få i 3 lampor i volvofästet.
av krickaa
#794823
Hej!

Nu är det en ny fråga :D
Jag tänkte då koppla om volvos kabelmatta så ja får 2 relän samt 3 kablar till extraljusen. Dock ser jag att både 30 och 86 är ihopkopplade i relät i volvos sats. Dvs + matningen och signalkabeln. Dom är i sin tur ihoplödda längre ner i kabelmattan, och går därefter till säkrings dosan.
Min fråga är då:
Kan jag dra en ny kabel till matningen och använda den från säkringsdosan till signal?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13
Trasig Renault Scenic

När jag skaffade min R19 bodde jag i Ume&arin[…]

I instruktionsboken till min förra bil, en […]

Dina frågor kan du också pröva […]

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]