Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoadde
Jag har införskaffat mig en 531 topp som jag tänkte montera i min F motor, hade tänkt plana av den innan jag monterar den på bilen och jag var tydligen tvungen att demontera kammen isåfall och det är nu gjort.
Och till min fråga då, ligger tryckare, ventiler osv löst nu så risken finns att dom "ploppar" ur eller måste jag plocka bort allting för att kunna plana?
Jag lyfte även upp tryckarna och såg att knastren var smuliga och dåliga ifall det har någon betydelse, det får bli att byta dom med.
Krävs det att jag gör en ventiljustering till sist eller räcker det med att jag nollställer motorn och sedan monterar kammen efter hur motorn är ställd?
Har aldrig grejjat med toppar förut så det är lite nytt de här :oops:

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
volvoadde skrev:Jag lyfte även upp tryckarna och såg att knastren var smuliga
Förmodligen ser du att dom är "delade", dom består av 2 delar.
volvoadde skrev:Krävs det att jag gör en ventiljustering till sist eller räcker det med att jag nollställer motorn och sedan monterar kammen efter hur motorn är ställd?
När du plockar bort kamaxeln för att planslipa, måste du plocka bort tryckarna också. Annars riskerar dom att " ramla ut" när man vänder toppen "upp och ner" för planslipningen. Ventiljustering behövs ej om du kollar innan du plockar bort kamaxeln och det är Ok. Men det är under förutsättning att du inte blandar ihop tryckarna eller brickorna under tiden dom är bortplockade. En koll efter du har monterad kammen är ju inte fel. Det är ju ganska lätt att göra innan du monterar toppen på motorn.
Kolla även att motorn säkert är på 0, Jag hade problem med att remskivan "delat på sig" så märkningen stämde inte. Har du kollat att kamaxeln är "på märket" och remskivan är på 0 när du demonterar, är det Ok

Mvh
Lennart
av Rådlös
Ett enkelt tips är ju att stoppa tryckare och ventil, fjäder och knaster i en plastpåse och skriva på t.ex Cyl 1 insug o.s.v. Och en påse med utblås. Sedan lägger man plastpåsarna för cyl 1 i en ytterligare påse med påskrift cyl 1 och fortsätter så med alla i var sin cylinderpåse och märker upp dom. Då får man järnkoll.

Förr i världen, på stötstängernas tid, såg man ofta snyggt berabetade ekplankor med hål där man hade skrivit vilka ventiler och stänger det var som satt i respektive hål. Moderna tiders plastpåsar och tuschpennor gör samma jobb.
Användarvisningsbild
av lennarte
Inte behöver man plocka bort ventilerna för att planslipa toppen, väl. Det gjorde "vi" inte "på min tid".
Annars stämmer det där med brädan

Mvh
Lennart
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android