Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zenerdiod2
Då jag införskaffat en S70-97 med 37000 mil på mätaren så kändes det vettigt att registrera sig på forumet.

Jag gav 9500 på bilfirma för bilen som har automatlåda och sugmotor på 2.5liter med 20 ventiler.

2-zons klimat som funkar men elspeglar och farthållare är kass.

Serviceboken har sista notering runt 20000 mil.

Verkstadsbok är beställd och kan även tillägga att jag jobbar som cnc-tekniker och har tillgång till
en fullt modern tillverkningsverkstad samt cad-cam.

Ni som kan bilmodellen kan väl ge något tips om vad jag skall prioritera i underhållet.
Kamremmen är väl skälvklar men någon som har mer tips.
Användarvisningsbild
av taxi
Med bristande dokumentation på en bil jag vill behålla skulle jag byta allt som snurrar på kamremssidan. Om du bara tänkte byta remmen alltså.
av Tommty
om det inte finns en lapp i motorummer med när kamremmen är bytt så skulle jag byta den snarast inklusive vattenpump.

Dessa "skrot" bilarna kollas aldrig på bilformorna så kolla över alla vätskor och oljor så att det stämmer.

Farhållaren brukar relät vara kasst. elspeglarna skulle jag gissa på säkring eller kabelbrott.
av Zenerdiod2
Tommty skrev:om det inte finns en lapp i motorummer med när kamremmen är bytt så skulle jag byta den snarast inklusive vattenpump.

Dessa "skrot" bilarna kollas aldrig på bilformorna så kolla över alla vätskor och oljor så att det stämmer.

Farhållaren brukar relät vara kasst. elspeglarna skulle jag gissa på säkring eller kabelbrott.
Nu hade jag en kväll på jobbet då jag faktiskt hade lite tid att köra in bilen för kolla in vad som krävs
för skrothögen.

Det var en seriös bilhandlare som sålde bilen till mig då inte ville befatta sig med den.
Han säger rakt av att det är ett inbytesobjekt och säljs som renoveringsobjekt.

Det fanns en lapp i motorrummet som gjorde mig glad.
En lapp med Volvos officiella emblem.
Förra sommaren vid 35000 mil är kamremmen bytt.

12-07-30 och 350007 mil känns bra.

Nu har den rullat 37400 och framvagnen behöver tillsyn.

Det är minst en yttre drivknut.
Knaster då man svänger höger från stillastående .

Damaskerna verkar hela då jag ytligt kände på dem.

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]